RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franchiseformules in opkomst

icon
Algemeen26 mei, 2014

Ketens van groot belang 

De aanwezigheid van franchisers in winkelgebieden is in de afgelopen tien jaar toegenomen. Het belang voor retailers om zich op deze manier te verenigen is groot: de vestigingen groeien gemiddeld sneller, het bedrijfsrisico wordt gedeeld en er is een kleiner startkapitaal nodig.

 

Daarnaast loopt het aantal zelfstandige winkels terug door de daling van consumentenbestedingen en de opkomst van webwinkels. Ook blijkt uit eerder onderzoek van de bank dat 60 procent van de consumenten de aanwezigheid van ketens belangrijk vindt in een winkelgebied.

 

Samenwerking aanscherpen

Het afnemende aantal voorbijgangers in winkelstraten zorgt er wel voor dat veel formules hun winkelformat aanpassen en hun locatiestrategie nader onderzoeken, blijkt uit het onderzoek. Om een gezichtsbepalende rol te blijven vervullen, moet volgens ING de rolverdeling tussen franchisegevers en -nemers worden verbeterd.


Voor franchisenemers zijn lokale profilering, belangenbehartiging en de samenwerking met andere retailers in de buurt immers het belangrijkst. Franchisegevers moeten op hun beurt meer aandacht besteden aan het leggen van verbindingen met andere formules en vastgoedpartijen en de aansturing van de franchisenemer op het vlak van zijn lokale profilering.

 

Deze samenwerking is noodzakelijk om de winkels een grotere meerwaarde te geven voor klanten, zegt Dirk Visser van ING Zakelijke arrangementen. “De evolutie van het vestigingenbestand en het bedieningsmodel van franchiseformules, gekoppeld aan lokaal ondernemerschap, zorgt dat formules relevant blijven voor winkelgebieden. Het faciliteren van shop-in-shopconcepten en gebruik van nieuwe technologie op de winkelvloer draagt bij aan de vernieuwing die binnen franchisevestigingen nodig is”.

 

Persoonlijk advies vs. internet

In de branches waar het belang van internet toeneemt, zoals in de detailhandel, verandert de rol van vestigingen. In sommige gevallen wordt een winkel een showroom, maar in andere gevallen komt de nadruk sterker te liggen op persoonlijk advies.

 

Verwacht wordt niettemin dat het online marktaandeel van veel productgroepen sterk zal blijven stijgen. Vooral boeken, muziek, films en games zullen bijna alleen nog via webwinkels verkocht worden. Voeding, persoonlijke verzorging en kleding zal waarschijnlijk voor het grootste gedeelte wel in winkels verkocht worden.

 

In totaal kent Nederland 30.000 franchisevestigingen, waarvan 75 procent in winkelgebieden zijn gevestigd. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 juni, 2025
    Nederlander koopt minder, maar besteedt meer online

    In het eerste kwartaal van 2025 hebben Nederlandse consumenten minder vaak online gewinkeld, maar wél meer uitgegeven. Opvallend: ze besteedden meer aan producten en minder aan diensten. Wat valt daaruit te leren?

  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Waarom Lidl een half miljard investeert in eigen containerschepen

    Tailwind, de rederij van Lidl, laat vijf nieuwe containerschepen bouwen, een investering van meer dan een half miljard euro. De retailer streeft naar een grotere flexibiliteit in de bevoorradingsketen.

  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Retail voor de volgende generatie: hoe Walmart jongeren wil bereiken met gaming

    Walmart is actief op Roblox en heeft zelfs een eigen onlinespel, Walmart Unlimited, om de aandacht van nieuwe, jonge consument te te trekken. Ook online gaming is winkelervaring, redeneert de retailreus.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN