RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franchisesupermarkten verliezen marktaandeel

icon
Food27 mei, 2014

Discounters en online concurrentie

Enkele honderden supermarktondernemers die aangesloten zijn bij financieel retailspecialist Marshoek, boekten in 2013 1,1 procent omzet. Dat is 1,3 procent minder dan de inflatie. Dat schrijft Het Financieele Dagblad na een presentatie over de jaarlijkse ‘benchmark’ van de financiele specialist voor zelfstandige ondernemers. 

 

Er lekt een deel van de omzet weg naar webshops, maar vooral discountketens winnen terrein. Komende jaren zal tien tot vijftien procent van de totale voedingsomzet via online winkels worden verkocht. Op dit moment is dat percentage naar schatting twee procent. “Dit vraagt om kostenbeheersing. En omarm de technologische vooruitgang, door bijvoorbeeld in automatische bestelsystemen te investeren en in zelfscanapparatuur”, adviseert Marco Mulder, manager bedrijfseconomische advisering bij Marshoek.

 

De specialist zegt dat retailers de “nieuwe realiteit moeten accepteren”. Het zou niet meer vanzelfsprekend zijn dat franchisers de inflatie kunnen bijbenen. Jarenlang presteerde deze groep nochtans juist bovengemiddeld goed in de supermarktsector.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Greenweez verschijnt in Belgische winkels Carrefour

    In de winkels en de webshop van Carrefour België verschijnen de biologische producten van e-commercespeler Greenweez in de rekken: een exclusief partnership biedt shoppers meer keuze in bio tegen lagere prijzen.

  • icon
    Food5 juni, 2025
    Albert Heijn brengt generatieve AI naar de winkelvloer

    Albert Heijn zet een nieuwe stap in de digitalisering van haar supermarkten met de introductie van een AI-assistent voor winkelmedewerkers.

  • icon
    Food5 juni, 2025
    Belgische bierconsumptie daalde met een vijfde in tien jaar

    Belgen drinken zowat 20% minder bier dan tien jaar geleden, en tegelijk staat ook de bierexport onder druk – nu nog meer door de nieuwe Amerikaanse invoertarieven op aluminium. Ondanks die perfecte storm blijven de brouwers investeren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN