RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Lidl
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl viert vijftigste verjaardag

icon
Food17 mei, 2023

In vijftig jaar tijd groeide Lidl van één filiaal naar een netwerk van 12.000 discountwinkels in 32 landen. De discounter viert zijn verjaardag uitbundig op de thuismarkt, maar staat ook voor grote uitdagingen.

Internationale groei

Het eerste filiaal van Lidl opende in 1973 in Ludwigshafen-Mundenheim. Vandaag realiseren ijn 400.000 medewerkers een omzet van meer dan honderd miljard euro, meer dan het dubbel van de omzet van tien jaar geleden. In Duitsland biedt de discounter nu werk aan meer dan 100.000 mensen. In België opende Lidl in 1995 zijn eerste winkels, Nederland volgde in 1997.

Dat succesverhaal verderzetten is de grote uitdaging voor de retailer, die meer dan twee derde van zijn omzet buiten Duitsland realiseert. Zo goed als heel Europa is nu gedekt, maar in de Verenigde Staten gaat de expansie langzaam. De internationale groei vertraagt dan ook wat, volgens de recentste cijfers, maar in de meeste landen wint de discounter wel marktaandeel en de marges blijven op peil. Digitalisering is een werf: de Lidl Plus-app wordt in steeds meer landen uitgerold, maar voeding online bestellen of laten bezorgen is voor Lidl-klanten nog geen optie.

Trouw aan discount-DNA

Typisch voor het bedrijf is een sterke hang naar verticale integratie. De retailer heeft eigen productie-eenheden voor onder andere pasta, koffie, zoetwaren en brood, en zette zelfs een eigen rederij op, Tailwind Shipping Lines, om de bevoorradingsketen en de hoge containerkosten onder controle te kunnen houden. De discounter benadrukt ook dat verantwoord handelen een integraal onderdeel is van de bedrijfsfilosofie en beloofde recent nog om het aanbod bewuste voeding uit te breiden, met meer plantaardige producten en de geleidelijke invoering van de Nutri-Score.

In Duitsland viert Lidl de verjaardag met sterke promotie-acties en een grote campagne onder het motto “50 jaar meer dan goedkoop”. “We zijn altijd trouw gebleven aan ons discount-DNA. Al 50 jaar is het onze claim als betrouwbare lokale leverancier om onze klanten uitstekende kwaliteit, versheid en een grote verscheidenheid aan alledaagse producten te bieden tegen de gebruikelijke gunstige Lidl-prijs”, aldus Christian Härtnagel, CEO van Lidl in Duitsland in een persbericht.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN