RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Zeeman
  • Onderwerpen Bedrijfsresultatenduurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet Zeeman gaat 14% hoger

icon
Mode30 mei, 2023

Textieldiscounter Zeeman zag zijn omzet in 2022 stijgen met meer dan 14%, deels dankzij prijsverhogingen. De verkoop van tweedehands is een succes, meldt de retailer.

Duurzame materialen

Zeeman realiseerde vorig jaar een netto-omzet van 774,2 miljoen euro, een mooie stijging van meer dan 14% tegenover de 687,5 miljoen euro omzet in 2021. Winstcijfers geeft het bedrijf niet mee. De retailer verkocht in totaal 290,7 miljoen artikelen, een groei met 4,6%. De omzetgroei is dus voor een groot deel te danken aan prijsverhogingen, die de keten “met pijn in het hart” moest doorvoeren.

De cijfers komen uit het maatschappelijk jaarverslag dat de textieldiscounter zopas publiceerde. De verkoop van tweedehandskledij loopt hard, meldt CEO Erik-Jan Mares in zijn voorwoord: in 2022 verkocht de retailer ruim 33.000 tweedehands kledingstukken, waarmee de retailer ruim 33.000 kilogram CO2 kon besparen. Die lijn wil Zeeman dit jaar doortrekken. Ook het aandeel duurzame materialen in de kledij neemt toe. In 2022 bestond de katoenconsumptie van Zeeman voor 75% uit duurzamer katoen. Daarnaast bestond 53% van de totale collectie uit duurzamere materialen, zoals gerecycled polyester en duurzamere viscose. In 2021 was dit nog 39%.

Nood aan wetgeving

Ook in zijn nieuwe winkels werkt Zeeman duurzamer, bijvoorbeeld met zo veel mogelijk recycleerbare promotiematerialen zoals papier en karton, en zo min mogelijk met kunststof. Verder maakt de retailer werk van verantwoorde inkooppraktijken, onder andere met de introductie van leefbaar loon in vier fabrieken in Bangladesh, India en Turkije.

Toch zijn er nog grote uitdagingen en kan Zeeman het niet alleen, zegt de topman: “Daarom vinden we het belangrijk dat er internationale wetgeving komt op het gebied van duurzaam ondernemen. Want hoe meer partijen meedoen, hoe meer impact we samen kunnen maken.” Zeeman stelde eind vorig jaar 6.575 mensen tewerk en klokte af op 1.313 winkels in zeven Europese landen, waarvan 454 in Nederland en 267 in België.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group (CRG), het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN