RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AppleLab9
  • Onderwerpen winkelconcept
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lab9 lanceert nieuw winkelconcept met focus op advies

icon
Elektro1 juni, 2023

Apple-verkoper Lab9 Stores opent in Brussel een vlaggenschipwinkel volgens een volledig nieuw belevingsconcept, dat meer ruimte biedt voor service en advies. Op termijn worden alle winkels verbouwd.

Unieke locatie

Zaterdag opent een gloednieuwe winkel van Lab9 Stores de deuren aan Gare Maritime in Brussel. De 27e fysieke winkel van de grootste “Apple Premium Reseller” van het land is de eerste volgens het nieuwste Apple Premium Partner retailconcept in België. In totaal neemt Lab9 hier 570 m² in gebruik, waarvan een goede 200 m² winkeloppervlak, naast ruimte voor de B2B-activiteiten. De retailer investeerde 800.000 euro in de nieuwe winkel en verwacht er ongeveer drie miljoen euro per jaar om te zetten.

Lab9 betrekt op Gare Maritime een uniek pand op een heel mooie en goed toegankelijke locatie, vindt CEO Geert Coolman: “Het wordt onze uitvalsbasis voor Brussel. Het is goed dat we met een toekomstgericht merk als Apple aanwezig kunnen zijn in een concept van de toekomst, waar wonen, werken, winkelen en ontspanning samenkomen. Het wordt ook wel een uitdaging, want er is hier nog niet veel retail aanwezig, maar we geloven erin.”

Voor de leergierige klant

Het nieuwe winkelconcept voor de Premium Partners van Apple is helder, overzichtelijk en biedt meer ruimte. Klanten kunnen de toestellen nog makkelijker vastpakken om ze uit te proberen. De bijhorende accessoires staan vlakbij. Achter de eigenlijke winkel bevindt zich een technische ruimte om herstellingen ter plaatse uit te voeren. Er is ook een klaslokaal voor opleidingen. “Apple zet hier nog meer in op digitale transformatie”, zegt Coolman. “Het winkelconcept neigt meer naar dat van de Apple stores, die uiteraard qua oppervlakte en personeelsbezetting veel groter zijn.”

De winkel is gebouwd voor de toekomst, met de mogelijkheid om de opstelling aan te passen. Vandaag bevat het verkooppunt bijvoorbeeld nog traditionele kassa’s, maar alles is al voorzien om de stap naar een kassaloze winkel te zetten. “Maar het is niet de bedoeling om te evolueren naar een winkel zonder mensen: integendeel, juist met onze mensen kunnen we een enorm verschil maken. Klanten komen niet bij ons voor een kop koffie, wel om kennis op te doen, iets bij te leren. We stillen de honger van de leergierige klant. Dit winkelconcept verlaagt de drempels.”

Ook website krijgt upgrade

Lab9 zal stap voor stap zijn winkels herinrichten volgens dit nieuwe concept. “Dat zal niet overal meteen mogelijk zijn, omdat we op sommige locaties over onvoldoende oppervlakte beschikken. Een strikte timing staat er niet op: het zal toch een vijftal jaren in beslag nemen.” Naast de fysieke winkels krijgt ook de website van Lab9 een upgrade, voor een nog betere omnichannelervaring. “Want we verwachten toch wel een verdere groei van het digitale kanaal. De combinatie van bestellen, thuis bezorgen of afhalen in de winkel… dat moet naadloos verlopen.”

Het jaar is behoorlijk goed begonnen voor de Appleverkoper, zegt Coolman. “De eerste vier maanden van dit jaar zitten we mooi op budget, ondanks een lichte terugval voor de iPhone. In mei zien we een lichte vertraging, die deels te wijten is aan een aantal sluitingsdagen door de lange weekends. In juni komt Apple weer met een lancering, dat geeft altijd een boost aan de verkoop. We hebben natuurlijk net als iedereen te maken met stijgende kosten en we zien dat de verkoop van dure producten wel wat stagneert. Maar onze klanten zijn nog bereid om te betalen voor service en zekerheid, dat is onze sterkte. Wij herstellen je iPhone in de winkel. Je kan de technieker gewoon aanspreken.”

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro15 mei, 2025
    MediaMarkt-eigenaar Ceconomy verhoogt winst ondanks dalende omzet

    Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretrailers MediaMarkt en Saturn, heeft de winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.

  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

  • icon
    Elektro28 april, 2025
    Topman Ceconomy neemt ontslag om minister te worden

    Karsten Wildberger, de CEO van MediaMarkt-moederbedrijf Ceconomy, maakt een opmerkelijke carrièreswitch: hij legt zijn functie neer om in de nieuwe Duitse regering het ministerie voor digitalisering en modernisering te leiden.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN