RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen RetailHunt
  • Geografie Azië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Seoul: waar vergrijzing modieus en hip is

icon
Mode12 juni, 2023
View this post on Instagram

A post shared by 김동현 (@mut_jpg)

“Meot” is het Koreaanse woord voor “cool”, wonderlijk of fabuleus. Het omschrijft ook precies de stijl van heel wat ouderen in Seoul. We kunnen veel leren van de manier waarop de bevolking van de trendsettende hoofdstad omgaat met zijn vergrijzing…

Spiegel voor de toekomst

Tegen 2050 kan het aantal ouderen in Zuid-Korea bijna 44% van de bevolking uitmaken. De vergrijzing gaat er snel, ten gevolge van een langer en gezonder leven voor senioren en dalende geboortecijfers onder de jongere bevolking. Het geboortecijfer ligt er al sinds 1983 ruim onder 2,1, het gemiddeld aantal kinderen per vrouw dat nodig is om de bevolking in stand te houden. In 2022 bereikte het geboortecijfer zelfs een historisch dieptepunt van 0,81, als eerste land ter wereld.

Zuid-Korea schetst wat een groot deel van de wereld, niet het minst Europa, te wachten staat als de trend van dalende vruchtbaarheidscijfers doorzet. De Zuid-Koreaanse regering geeft koppels dan ook allerlei financiële stimulansen die moeten helpen met de dure kinderopvoeding, voert subsidies in voor kinderopvang en ouderenzorg en trekt bewust buitenlandse gastarbeiders aan.

Vergrijzen in stijl

Toch voelen veel Zuid-Koreaanse ouderen zich fit en beschouwen ze zichzelf niet als oud. Meer zelfs: ze zijn heuse modeliefhebbers. Fotograaf Kim Donghyun legt zich toe op het fotograferen van de levendige en hippe stijl van senioren in de straten van Seoul. “Van hun kapsel tot hun bril en schoenen, ze weten hoe ze er goed uitzien en voor zichzelf moeten zorgen. Ze streven hun eigen stijl en unieke manieren na om hun individualiteit uit te drukken”, zegt hij in een interview met The Guardian.

Onder andere in de wijk Dongmyo snuisteren jongeren en ouderen broederlijk naast elkaar door vintage kledingstukken en stijlvolle koopjes. “Op een dag zag ik een oudere heer die er net als ik op zoek was naar kleding”, aldus Kim Donghyun, die zo onder de indruk was van zijn stijl dat hij er zijn thema van maakte. “Het is net als wijn. Als je twintig bent, proef je alles; maar als je zeventig bent, is je smaak scherper – je weet wat je lekker vindt.”

In oktober nodigt RetailDetail je uit voor een onvergetelijke RetailHunt naar Seoul. Laat je inspireren door de unieke mode-uitingen en levenslustige energie van de Koreaanse ouderen, terwijl je je onderdompelt in de levendige straten van Seoul. Mis deze unieke kans niet om te leren van een samenleving die vooroploopt, op het gebied van demografische veranderingen maar ook technologie, voeding en mode.

Klik hier voor meer info over RetailHunt Seoul
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN