RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Greenyard
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Greenyard kijkt toekomst met vertrouwen tegemoet

icon
Food14 juni, 2023

Groenteleverancier Greenyard kijkt met vertrouwen naar de toekomst, zelfs in onzekere tijden. Dat zegt co-CEO Marc Zwaaneveld tevreden over het afgelopen boekjaar.

Weg uit VK en Frankrijk

De omzet van Greenyard steeg met 7,9% naar 4,64 miljard euro op vergelijkbare basis. De groei werd wel volledig gedreven door prijsstijgingen (+8,5%), want er werden opvallend genoeg minder groenten en fruit verkocht in de retail. Consumenten kozen nochtans vaker voor huismerken, een trend waar de groenteleverancier van profiteert.

Het nettoresultaat halveerde vorig boekjaar bijna, van 16,9 miljoen euro naar 9,3 miljoen. Hoewel de aangepaste EBITDA die van vorig jaar licht oversteeg, had het bedrijf te maken met hoge reorganisatiekosten en gestegen rentevoeten. Greenyard trekt zich terug uit de versmarkt in het Verenigd Koninkrijk en heeft besloten om de Franse markt operationeel te bedienen vanuit de buurlanden, om op termijn kosten uit te sparen.

Onomkeerbare plantaardige transitie

Ondanks de “zeer onzekere macro-economische omstandigheden”, bevestigt de groenteverwerker de vooruitzichten voor dit naar. In de toekomst ziet Greenyard vooral kansen in de plantaardige transitie, die volgens co-CEO Hein Deprez “onomkeerbaar” en onafwendbaar wordt.

“Tegen 2050 zijn er tien miljard mensen te voeden. We zullen betere en meer duurzame manieren moeten vinden om voedsel te produceren – met minder impact en meer voedingswaarde – als we de toekomst van onze planeet niet in gevaar willen brengen voor onze kinderen, kleinkinderen en de generaties na hen. Pure-plant voeding maakt deel uit van de oplossing.”

Meer weten over de druk op ons voedselsysteem en de plantaardige transitie? Je leest er alles over in het boek The Future of Food van RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck en hoofdredacteur Stefan Van Rompaey, met onder meer getuigenissen van Hein Deprez zelf.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN