RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Adyen
  • Onderwerpen KlantentrouwPublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wispelturige shoppers terugwinnen? Verbind je online en offline kanalen

icon
Algemeen19 juni, 2023

(Publireportage) Door de inflatie daalt de klantentrouw: shoppers gaan op zoek naar koopjes. Klanten terugwinnen doe je niet alleen met korting, maar ook met technologie: verbind je online kanalen en de fysieke winkel zodat je altijd en overal jouw klanten kan bedienen.

Hogere prijzen, wisselvallige shoppers

De inflatie van de afgelopen maanden heeft de consument wisselvalliger dan ooit gemaakt. Wel één retailer op drie ziet dat klanten minder loyaal werden als gevolg van hogere prijzen. Dat blijkt uit de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse Retail Report van financieel technologieplatform Adyen, dat in februari van dit jaar onderzoek uitvoerde naar de shopgewoontes bij 510 Belgische retailers en 1.000 Belgen.

Bijna één retailer op drie vreest voor de concurrentie met andere spelers en is bang dat shoppers dit jaar minder geld zullen uitgeven dan het jaar voordien. Vooral de voedingssector staat onder druk. Daar zijn bijna vier handelaars op tien bang voor rechtstreekse concurrenten. Ze geven aan dat grotere spelers de prijzen in de industrie naar omlaag halen.

Het hele jaar door kortingen

Aan de klantkant zien we dat Belgische consumenten vandaag langer zoeken naar de beste koopjes. Eén shopper op drie is zelfs bereid te wachten op kortingsdagen zoals Black Friday of de zomersolden om geld te besparen. Een kwart van de consumenten doet minder frequent aankopen, maar vult de winkelkar meer wanneer de trip naar de winkel toch wordt gemaakt.

Om die koopjesjagende consumenten tegemoet te komen, biedt bijna de helft van de retailers het hele jaar door kortingen aan, terwijl ze dat vroeger niet deden. Ze geven ook prijsvoordelen voor basisproducten en -diensten. De meeste handelaars zeggen bovendien dat ze in de toekomst flexibeler zullen omgaan met kortingen, ook wanneer de inflatie daalt, zoals dat bijvoorbeeld nu het geval is.

Eéngemaakte verkoopstrategie

Naast prijzen, zullen handelaars ook andere argumenten uit de kast moeten halen om shoppers te converteren in trouwe, terugkerende klanten, ziet Adyen. Zo kunnen consumenten al bij één handelaar op drie makkelijk switchen en hun aankopen doen op zowel de onlinekanalen als in de fysieke winkel. Maar bij één retailer op vijf zijn de fysieke en de online verkopen volledig van elkaar gesplitst.

Nochtans biedt een eengemaakte verkoopstrategie – ook gekend als “unified commerce” – vaak voordeel. Retailers zien klanten namelijk vaker terugkeren wanneer ze hen de keuze geven om te shoppen waar ze zich het meest comfortabel voelen. Daardoor zien ze hun verkopen bovendien ook effectief stijgen. 

“Het gedrag van de Belgische consument is door de afgelopen jaren veranderd. Het is daarom essentieel voor retailers om aan de vernieuwde behoeften te voldoen. Door in te zetten op technologie kunnen retailers eengemaakte klantervaringen creëren en zo de muren tussen online en fysiek doorbreken”, aldus Julien Marlier, Country Manager Adyen België.

Personaliseer de klantreis

Ook het gebruik van CRM-systemen om de klantreis te personaliseren neemt gestaag toe bij Belgische retailers: van 20% in 2022 tot 27% in 2023. Meer dan de helft van de retailers heeft echter nog steeds moeite om shoppers te categoriseren op basis van hun behoeften, en slechts één op vijf kan online en instore transactiegegevens met elkaar verbinden. Dit onbenutte potentieel biedt retailers een belangrijke kans om hun klantervaring te verbeteren.

Het belang van personalisatie wordt steeds duidelijker. Nu Belgische consumenten minder koopkracht hebben door de inflatie, hecht de meerderheid van hen meer waarde aan een lonende winkelervaring. Consumenten verwachten gepersonaliseerde kortingen van retailers bij wie ze regelmatig winkelen, en geven de voorkeur aan retailers die een aangepaste winkelervaring bieden op basis van hun aankoopgeschiedenis en voorkeuren.

Met de juiste partner aan jouw zijde kanje als retailer je klantrelaties en je bedrijfsprestaties optimaliseren. Benieuwd naar wat Adyen voor jou kan betekenen?

Klik hier om het volledige rapport te downloaden
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN