RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Chefchain
  • Onderwerpen RetailDetail Food CongressToeleveringsketen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Na de hype, de doorbraak voor blockchain in de foodsector?

icon
Food19 juni, 2023
FXT Burger

Een vegan burger bij Jumbo of taartvulling van Puratos: scan de QR-code en je ziet waar de ingrediënten vandaan komen. Blockchain brengt transparantie naar chefs en klanten. Op het RetailDetail Food Congress kan je dat zelfs komen proeven.

Bewuste keuzes maken

Enkel goed geïnformeerde consumenten kunnen bewuste voedingskeuzes maken, is de overtuiging van kok en tech-ondernemer Damien Taylor. “Als chef-kok heb ik de afgelopen 25 jaar gemerkt dat de herkomst van ingrediënten steeds belangrijker wordt voor de consument. Klanten willen weten waar hun rundvlees is gekweekt, wat het heeft gegeten en hoe het heeft geleefd. Of misschien ben je veganist, of wil je koosjer eten.” Tegelijk zijn de toeleveringsketens complexer geworden en heeft voedselfraude een ongekend hoog niveau bereikt.

Daarom richtte Taylor samen met IT-specialist Maurizio Garzelli bijna twee jaar geleden Chefchain op, een open blockchaintoepassing die transparantie garandeert doorheen de hele toevoerketen. “Er zijn wel wat blockchainbedrijven actief, maar één van de issues is dat die blockchains niet kunnen samenwerken met andere blockchains. Wij hebben een blockchain gemaakt die zo interoperabel is als mogelijk. We ontwikkelden een gedecentraliseerde API die data versleuteld van de ene blockchain naar de andere kan trekken.”

Transparante burger

Hoe dat werkt, illustreert hij met Kruimels, het eerste dessert op de blockchain – het is een soort appelcrumble. Consumenten kunnen van elk ingrediënt zien waar het vandaan komt en wat de ecologische voetafdruk is. “De kaneel in het Kruimels dessert bijvoorbeeld, is aangeleverd door een leverancier die zijn eigen blockchain heeft. Onze blockchain connecteert met de hunne via een gedecentraliseerde API en brengt de informatie vanuit Indonesië naar hier. Wij zijn de ‘laatste mijl’. We nemen informatie uit iedereens blockchain en brengen dat samen in een product. Dat maakt het interessanter.”

Samen met Ciago, een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum voor landbouw en foodtech in Limburg, ontwikkelde Chefchain eerder al de FXT Burger, de eerste transparante burger. “Een hamburger is een vrij complex product, als je alle ingrediënten wil traceren. Onze blockchain kan dat vrij eenvoudig. We hebben nu al een vijftigtal landbouwers aan boord. We werken veel met de korte keten.”

Kom proeven

Het project is nog pril, maar Chefchain krijgt tractie, zegt Taylor. “Eerlijk gezegd zijn we verbaasd waar het vandaan komt. We zitten nog in de ontdekkingsfase. In het begin dachten we aan restaurants, maar intussen ligt er een vegan burger in de Jumbo-supermarkten en werken we aan een project met Puratos: bakkerijen die hun taartvulling kopen en verwerken in taarten kunnen de QR-code erop zetten. En Puratos ziet dan zelf ook waar en hoe de vulling werd gebruikt. We ervaren ook interesse uit de halal-business.”

Na een eerdere hype leek blockchain wat weg te deemsteren, maar nu komt het terug: “Mensen brachten de technolgie teveel in verband met crypto, maar nu ziet men het potentieel ervan. De blockchain helpt iedereen die in een overbezette markt wil komen, om zijn authenticiteit te bewijzen.” Op het RetailDetail Food Congress op 29 juni in Antwerpen komt Damien Taylor uitleggen hoe het werkt. Je zal er zelf het Kruimels dessert kunnen proeven en de QR-code kunnen scannen. “En het is heerlijk!”

Ook sprekers van Colruyt Group, Unilever, Ikea, Takeaway.com, Healthskouts en Graydon CreditSafe treden aan op het RetailDetail Food Congres. Bestel je ticket via de knop hieronder.

Ik bestel een ticket voor het RetailDetail Food Congress op 29 juni.
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN