RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Orange
  • Onderwerpen winkelconcept
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vernieuwde Orange flagshipstore legt sterker accent op diensten

icon
Elektro26 juni, 2023

Het vlaggenschip van Orange op de Brusselse Louizalaan heeft een metamorfose achter de rug: de volledig verbouwde winkel belichaamt de duurzame strategie van het merk, dat niet langer een uitdager is op de telecommarkt, maar een leider.

Breedbandoplossingen

Na de overname van VOO in het zuiden van het land en het akkoord met Telenet in het noorden om elkaars snelle glasvezelkabelnetwerken te gebruiken, was de positionering van Orange in België aan een grondige update toe: “We zijn hier geen challenger meer”, zegt Christophe Dujardin, die de consumentenafdeling leidt bij het telecombedrijf. De nieuwe ‘Lead the Future’-strategie houdt in dat Orange leider wil worden op het vlak van ultrasnel gigabit internet, een excellente klantservice garandeert en z’n maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt.

De vernieuwde Brusselse flagshipstore draagt die strategie uit. Zo kunnen klanten in de winkel live verifiëren tegen welke snelheid ze thuis zullen kunnen surfen – en dat zowel voor de vaste verbinding als het mobiele 5G netwerk. “In de winkel reserveren we meer ruimte voor onze breedbandoplossingen voor het gezin, de beleving in huis, met ons Orange tv-aanbod, onze nieuwe settopbox, onze wifi repeaters…”

Focus op diensten

De winkel legt een sterker accent op diensten. Klanten kunnen hier terecht voor de transfer van data tussen smartphones, bijvoorbeeld. “Een extreem belangrijk onderwerp in de winkels, maar veel operatoren hebben de neiging om dat naar het digitale te duwen. Onze klantadviseurs nemen er de tijd voor. Voor klanten met administratieve vragen – over de facturatie bijvoorbeeld – staan er tablets waarmee ze gratis de klantendienst kunnen contacteren om een antwoord te krijgen op al hun administratieve vragen.” Op de eerste etage is er een business-ruimte waar zakelijke klanten een afspraak kunnen maken met business-experts.

Ook illustreert de flagshipstore de duurzaamheidsambities van Orange, zegt commercieel directeur Mireille Vetters. “We willen net zero zijn tegen 2040. Die ambitie willen we tastbaar te maken in ons distributienetwerk. In de shop zie je dan ook heel wat initiatieven rond ons RE-programma: we vragen klanten om hun oude smartphones in te leveren. Wij gaan de toestellen dan herstellen en weer verkopen, of recycleren. Al 8% van onze totale verkoop is refurbished. Onze klanten zijn gevoelig voor de lagere prijzen. Als je weet dat er op wereldvlak jaarlijks anderhalf miljard smartphones geproduceerd worden, dan betekent dat een enorm potentieel.”

Fygitale ervaring

Per binnengebrachte gsm schenkt Orange twee euro aan Natuurpunt. In Brussel werkt de telecomwinkel samen met R-Use Fabrik, een atelier dat textiel recycleert om er tassen en andere producten van te maken. “De kledij van onze klantadviseurs wordt gerecycleerd en gebruikt voor herbruikbare tassen. We tonen die producten in onze winkel. Ook papier houden we weg uit de shop, we zetten in op digitale infopunten en we verzenden onze offerte naar je e-mailadres.”

Hoe belangrijk zijn fysieke winkels voor Orange? “We ambiëren leiderschap op de Belgische markt, en dat moet zich ook uiten in een ‘fygitale’ klantervaring,” zegt Dujardin. “De complementariteit tussen fysiek en digitaal neemt toe. Mensen gaan eerst naar de website en komen dan naar de winkel met bijkomende vragen. We willen ons merk ook zichtbaar maken in de markt. Hier aan de Louizalaan zitten we vlakbij winkels met een gelijkaardige positionering, zoals Apple.”

Wendbaar zijn

Orange heeft momenteel 103 winkels in België. Dat netwerk is voortdurend in beweging: “Volgend jaar hebben we er misschien 85, of 110. We moeten wendbaar zijn: soms een winkel sluiten, elders een openen, verhuizen…. We zien het gewicht van shoppingcentra wat toenemen tegenover stadswinkels. Covid heeft z’n sporen nagelaten. In België is onze dekking misschien nog wat te breed, maar relatief optimaal. In Vlaanderen zijn er nog opportuniteiten om winkels te openen. Na de overname van VOO moeten we zien hoe onze merken verder evolueren.”

Gaan elementen van de nieuwe flagshipstore nu ook opduiken in andere winkels? “Dat is de bedoeling, zeker in de flagshipstores in de grote steden, zoals Antwerpen, Luik, Charleroi of Gent. Bepaalde diensten zijn al in volle uitrol: het aparte hoekje met tablets om de klantendienst te contacteren, hebben we al in tien shops uitgerold. Klanten zijn daar zeer tevreden over.”

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro15 mei, 2025
    MediaMarkt-eigenaar Ceconomy verhoogt winst ondanks dalende omzet

    Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretrailers MediaMarkt en Saturn, heeft de winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.

  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

  • icon
    Elektro28 april, 2025
    Topman Ceconomy neemt ontslag om minister te worden

    Karsten Wildberger, de CEO van MediaMarkt-moederbedrijf Ceconomy, maakt een opmerkelijke carrièreswitch: hij legt zijn functie neer om in de nieuwe Duitse regering het ministerie voor digitalisering en modernisering te leiden.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN