RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lichte opklaringen voor Nederlandse detailhandel

icon
Algemeen13 augustus, 2014

Koopkracht stijgt met 1,5%

De verbetering is het gevolg van de iets betere stemming bij de consument, die van een grotere koopkracht profiteert. De zachte winter van 2013/2014 heeft zijn financiële reserves niet aangetast en door een daling van de belastingdruk op de eerste schijf van het inkomen, de lage inflatie en de stevige concurrentie onder de fabrikanten en retailers kan hij 1,5% meer besteden. Bovendien herstelt de huizenmarkt zodat hij de vinger minder op de knip moet houden uit voorzorg.

 

Volgens ING zal de consument dit jaar 1% extra spenderen in de winkels. Zowel voeding als niet-voeding zullen daarvan profiteren. Voor 2015 gaat de bank zelfs uit van een toename van de bestedingen met 1,5%.

 

Euforie is misplaatst

Toch wordt ING niet euforisch. Daarvoor was de terugval van de voorbije jaren te groot: tussen 2008 en 2013 viel de omzet in de retailsector met 16% terug. Heel wat retailers overleefden het niet of zetten het mes in hun organisatie. De gemiddelde winkelleegstand nam dan ook toe tot bijna 9%.

 

“In deze stabiele tot licht groeiende markt blijft de concurrentiedruk onverminderd hoog en staan marges nog steeds onder druk. Het verschil tussen goed en minder presterende retailers komt echter steeds duidelijker tot uitdrukking in de resultaten”, aldus ING-sectormanager Food en Retail Dirk Mulder.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Webwinkel Wehkamp herstructureert na rode cijfers

    Een dalende omzet en aanhoudende verliescijfers dwingen online retailer Wehkamp tot een reorganisatie, waarbij meer dan honderd banen verloren gaan, onder andere op het hoofdkantoor.

  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Waarom Decathlon, Intermarché, Lidl en Picnic meekoersen in de Tour de France

    Het grootste wielerevenement ter wereld laat ook toonaangevende retailers niet onberoerd. Vier internationale ketens zijn de komende drie weken nadrukkelijk aanwezig in het peloton. Waarom?

  • icon
    Algemeen4 juli, 2025
    Nieuwe én bestaande winkels stuwen Wibra naar nieuwe recordhoogte

    De Nederlandse winkelketen Wibra wist zijn omzet vorig jaar met 22,7% te verhogen tot 286 miljoen euro. De operationele winst steeg zelfs met 35,6% naar 12,7 miljoen euro. Dat komt niet alleen door winkelopeningen, want ook de vergelijkbare omzetgroei ligt hoger dan tevoren, benadrukt de keten.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN