RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Daling non-foodretail lijkt gestabiliseerd

icon
Algemeen14 augustus, 2014

Stijgers en dalers

Het beste nieuws komt uit de mode en de consumentenelektronica: die knoopten na drie opeenvolgende kwartalen van daling eindelijk opnieuw aan met groei. In de kledingretail lag de omzet in de maand mei zelfs 6,3% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder, met dank aan het mooie voorjaar. Uiteindelijk klokte het kwartaal af op +0,4%.

 

Bij de consumentenelektronica is de groei van 5,3% tegenover het tweede kwartaal van 2013 voor het grootste deel te danken aan het Wereldkampioenschap Voetbal. Voor tv’s steeg de omzet liefst 18%, bij de smartphones spreekt GfK van “een lichte plus”. Daarnaast lieten ook de markten voor grote huishoudelektro (+5,6%) en kleinere apparaten (+6%) een mooie omzetgroei optekenen, net als de doe-het-zelfmarkt (+10%).

 

Andere sectoren zagen hun omzet dan weer dalen: IT- en kantoorproducten (-1,9%), de fotomarkt (-23%) alsook tablets en e-readers (-1,9%). Opvallend: ook de markt van de georganiseerde reizen (-8,8%) en die van de boeken (-11,5%) kregen klappen. Al hoort daar wel een kanttekening bij: enerzijds bleven nogal wat Nederlanders liever thuis voor het WK Voetbal of bleven ze in eigen land, anderzijds hadden flink wat boekenwinkels die in het eerste kwartaal failliet waren gegaan hun deuren nog niet of pas enkele weken heropend.

 

“Eerst de noodzakelijke aankopen”

“Het lijkt erop dat, nu we uit de crisis komen, de consument selectief kiest aan welke producten hij zijn geld besteedt“, zegt Peter Vos, business consultant bij GfK. “De wasmachine moet uiteindelijk vervangen worden en we zien dan ook een opleving in deze markt, terwijl het kopen van boeken of het reserveren van reizen nog duidelijk onder druk staan. Een eerste voorzichtige conclusie zou kunnen zijn dat we wat minder over hebben voor luxe en niet direct noodzakelijke zaken.”

 

“Steeds meer onderliggende markten plusten of zitten dicht tegen het omslagpunt aan“, besluit Maikel Verhaaren, director Retaill bij GfK Benelux. “De vraag is of deze groei incidenteel of structureel van aard is, wat in de tweede helft van 2014 zeker zal blijken.”

 

Het volledige kwartaalrapport van GfK kan u hier raadplegen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Nieuwe CEO moet Galeries Lafayette verder internationaliseren

    De Franse luxewarenhuisgroep Galeries Lafayette heeft Arthur Lemoine benoemd tot zijn nieuwe CEO. Innovatie, digitalisering en verdere internationale expansie worden zijn belangrijkste opdrachten.

  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Webwinkel Wehkamp herstructureert na rode cijfers

    Een dalende omzet en aanhoudende verliescijfers dwingen online retailer Wehkamp tot een reorganisatie waarbij meer dan honderd banen verloren gaan, onder andere op het hoofdkantoor.

  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Waarom Decathlon, Intermarché, Lidl en Picnic meekoersen in de Tour de France

    Het grootste wielerevenement ter wereld laat ook toonaangevende retailers niet onberoerd. Vier internationale ketens zijn de komende drie weken nadrukkelijk aanwezig in het peloton. Waarom?

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN