RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo boekt minder verlies in België

icon
Food31 juli, 2023

Vorig jaar heeft Jumbo zijn omzet in België fors zien stijgen dankzij winkelopeningen. De supermarktketen blijft in de rode cijfers, maar weet het verlies te beperken. De expansie vertraagt wel.

Brutomarges onder druk

In 2022 steeg de omzet van Jumbo in België met meer dan 60% naar 206 miljoen euro, dankzij de opening van tien bijkomende winkels. De retailer bleef wel in de rode cijfers: het verlies bedroeg 4,1 miljoen euro, wel al heel wat beter dan de 6 miljoen euro verlies van een jaar eerder. De cijfers komen uit de zopas gepubliceerde jaarrekening die De Tijd kon inkijken.

Tegenover De Telegraaf noemen waarnemers de rode cijfers volstrekt normaal: “Het verlies is geheel te wijten aan de groei”, zegt een analist van ING. “Vier miljoen is niet dramatisch. Als je ergens met een nieuwe formule komt, dan heb je een paar jaar nodig om winstgevend te kunnen worden”, denkt ook supermarktdeskundige Erik Hemmes. Volgens Gino Van Ossel, professor retailmanagement aan Vlerick Business School, wordt het wel moeilijk voor Jumbo omdat de brutomarges in België onder druk staan.

Tragere expansie

Zelf kan Jumbo niet zeggen wanneer het bedrijf in België winstgevend wordt: “Vanwege de onzekere marktsituatie is het momenteel lastig om hier concrete uitspraken over te doen. Maar we zijn blij met de huidige resultaten. We zien dat de klanten de Jumbo-winkels waarderen en ons steeds beter weten te vinden”, aldus een woordvoerster.

Nadat bekend raakte dat Jumbo vorig jaar zijn Belgische dochter twintig miljoen euro toestopte, ontstond er speculatie over een mogelijk vertrek uit België. Die geruchten ontkent de retailer evenwel stellig: “Deze investering was bedoeld om verdere groei te stimuleren. We hebben vertrouwen in onze Belgische activiteiten.”

In de eerste helft van 2023 groeide de Belgische omzet van Jumbo met 68% tot 169 miljoen euro. Wel is duidelijk dat de expansie in België dit jaar trager verloopt dan vorig jaar. De supermarktketen opende tot dusver vier nieuwe winkels en verwacht er in het najaar nog drie te openen, maar de vestiging in Zonhoven gaat wel dicht, zodat de teller wellicht afklokt op 33 winkels eind dit jaar.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN