RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Warenhuisgroep Karstadt volledig in Oostenrijkse handen

icon
Algemeen17 augustus, 2014

 1 symbolische euro

 

De 37-jarige René Benko koopt de Duitse warenhuisgroep, opgericht in 1881, van miljardair Nicolas Berggruen. Die kocht Karstadt in 2010 over van moederconcern Arcandor voor de symbolische som van 1 euro.

 

De verkoop komt amper één maand na het vertrek van topvrouw Eva-Lotta Sjösted. Zij hield het al na amper vijf maanden voor bekeken, omdat eigenaar Berggruen onvoldoende middelen ter beschikking stelde voor de reconversieplannen die ze in petto had.

 

Nieuwe eigenaar René Benko – die ook verwikkeld is in een corruptieproces in Italië – nam eerder al de controle over de 28 sportwinkels en de drie “premium-filialen” van Karstadt, waaronder het beroemde Berlijnse KaDeWe, voluit Kaufhaus des Westens. Benko betaalde toen 300 miljoen euro en bedong een optie op de rest van de warenhuisgroep voor één symbolische euro.

 

120 miljoen euro verlies

Karstadt kampt al langer met een oubollig en duf imago, en weet maar geen antwoord te verzinnen op de ‘snelle mode’-jongens H&M, Zara en Primark en de zware concurrentie van e-commerce. Vorig jaar leed de groep een nettoverlies van 120 miljoen euro.

 

Onder de vorige eigenaar werden 2.000 van de ruim 19.000 banen geschrapt en werden de lonen van de ‘overblijvers’ bevroren tot eind 2016. Hoe de nieuwe eigenaar de toekomst van de warenhuisgroep ziet, is nog niet bekend. Hij belooft wel minstens 10 jaar aan boord te blijven. Analisten vrezen dat Benko wellicht 15 tot 20 zwaar verlieslatende warenhuizen zal sluiten.

 

René Benko toonde in 2011 al interesse om de warenhuizen van Kaufhof, eigenaar van het Belgische Galeria Inno, over te nemen van handelsconcern Metro, maar die deal ging destijds niet door. De overname van Karstadt blaast de speculatie over een eventuele fusie van Karstadt met Kaufhof in de Duitse media evenwel weer nieuw leven in.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 juli, 2025
    Nieuwe én bestaande winkels stuwen Wibra naar nieuwe recordhoogte

    De Nederlandse winkelketen Wibra wist zijn omzet vorig jaar met 22,7% te verhogen tot 286 miljoen euro. De operationele winst steeg zelfs met 35,6% naar 12,7 miljoen euro. Dat komt niet alleen door winkelopeningen, want ook de vergelijkbare omzetgroei ligt hoger dan tevoren, benadrukt de keten.

  • icon
    Algemeen25 juni, 2025
    Hoe Amazon de “strijd tussen Kong en Godzilla” escaleert

    Amazon trekt de komende jaren zo'n 44 miljard dollar uit voor grootschalige investeringen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De Amerikaanse techreus breidt nu vooral buiten de grote stedelijke centra uit.

  • icon
    Algemeen24 juni, 2025
    [Opinie] “De nieuwe retailstrategie: denk als een merk, handel als een uitgever”

    Wie vandaag wil overleven, moet méér zijn dan een retailer. Je moet denken als een merk, handelen als een retailer én werken als een uitgever. Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen, ik leg het je stap voor stap uit.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN