RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen FMCG
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Minder productlanceringen door kostencrisis

icon
Food1 augustus, 2023
Shutterstock.com

Leidt de kostencrisis tot verschraling in het winkelschap? FMCG-fabrikanten lanceren beduidend minder innovaties, terwijl foodretailers hun assortiment rationaliseren en zo de slaagkansen van introducties nog verkleinen.

Afnemend vertrouwen

Vorig jaar introduceerden FMCG-fabrikanten in zes Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) 144.432 nieuwe producten: dat zijn er liefst 16,5% minder dan de 172.997 die ze in 2021 lanceerden. In Frankrijk viel het aantal productlanceringen zelfs terug met bijna één derde, van 27.317 naar 19.843. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Circana (het resultaat van de fusie tussen IRI en NPD).

Zowel fabrikanten als retailers geven nu prioriteit aan hun bestaande kernassortiment om hun volumes en marktaandeel te beschermen, denken de onderzoekers. Mogelijk weerspiegelen de cijfers ook een afnemend vertrouwen in het aanrekenen van een hogere prijs voor nieuwe producten, een lastige oefening immers in tijden van hoge inflatie en kostenbewuste shoppers.

Concurrentie in het schap

Vooral grote fabrikanten hebben het aantal productintroducties teruggeschroefd. Kleinere en middelgrote ondernemingen, die sneller weten te reageren op veranderingen in de markt, waren goed voor 75% van het aantal nieuwe producten en voor 68% van de door innovaties gerealiseerde omzet. Amper één op de vier nieuwe producten werd dus nog door grote merkfabrikanten op de markt gebracht. In verhouding leverden die wel een grotere marktaandeelwaarde op: 32% van de totale omzet van nieuwe producten.

Volgens Circana blijft innovatie ook in moeilijke tijden een bron van duurzame groei. Merkfabrikanten hebben productlanceringen nodig om hun groei en marktaandeel te behouden. Nieuwe producten wakkeren de vraag aan, ondanks de inflatie. Maar de concurrentie in het schap neemt wel toe: retailers rationaliseren hun assortiment en schrappen producten met lagere rotaties. Dat maakt het voor nieuwe producten moeilijker dan ooit om te overleven. Van alle nieuwe producten die in 2021 werden gelanceerd, bleef 74% het tweede jaar nog in de schappen liggen. 23% van de referenties verdubbelde wel de omzet in dat tweede jaar.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN