RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen FMCG
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Minder productlanceringen door kostencrisis

icon
Food1 augustus, 2023
Shutterstock.com

Leidt de kostencrisis tot verschraling in het winkelschap? FMCG-fabrikanten lanceren beduidend minder innovaties, terwijl foodretailers hun assortiment rationaliseren en zo de slaagkansen van introducties nog verkleinen.

Afnemend vertrouwen

Vorig jaar introduceerden FMCG-fabrikanten in zes Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) 144.432 nieuwe producten: dat zijn er liefst 16,5% minder dan de 172.997 die ze in 2021 lanceerden. In Frankrijk viel het aantal productlanceringen zelfs terug met bijna één derde, van 27.317 naar 19.843. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Circana (het resultaat van de fusie tussen IRI en NPD).

Zowel fabrikanten als retailers geven nu prioriteit aan hun bestaande kernassortiment om hun volumes en marktaandeel te beschermen, denken de onderzoekers. Mogelijk weerspiegelen de cijfers ook een afnemend vertrouwen in het aanrekenen van een hogere prijs voor nieuwe producten, een lastige oefening immers in tijden van hoge inflatie en kostenbewuste shoppers.

Concurrentie in het schap

Vooral grote fabrikanten hebben het aantal productintroducties teruggeschroefd. Kleinere en middelgrote ondernemingen, die sneller weten te reageren op veranderingen in de markt, waren goed voor 75% van het aantal nieuwe producten en voor 68% van de door innovaties gerealiseerde omzet. Amper één op de vier nieuwe producten werd dus nog door grote merkfabrikanten op de markt gebracht. In verhouding leverden die wel een grotere marktaandeelwaarde op: 32% van de totale omzet van nieuwe producten.

Volgens Circana blijft innovatie ook in moeilijke tijden een bron van duurzame groei. Merkfabrikanten hebben productlanceringen nodig om hun groei en marktaandeel te behouden. Nieuwe producten wakkeren de vraag aan, ondanks de inflatie. Maar de concurrentie in het schap neemt wel toe: retailers rationaliseren hun assortiment en schrappen producten met lagere rotaties. Dat maakt het voor nieuwe producten moeilijker dan ooit om te overleven. Van alle nieuwe producten die in 2021 werden gelanceerd, bleef 74% het tweede jaar nog in de schappen liggen. 23% van de referenties verdubbelde wel de omzet in dat tweede jaar.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN