RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando verkoopt minder maar verdient meer

icon
Mode3 augustus, 2023

Zalando verkocht minder kledij in het afgelopen kwartaal, maar hield daar onderaan de streep wel meer aan over. Technologie, gerichte marketing en samenwerkingen met sterke modemerken moeten verdere groei verzekeren.

Hoger gemiddeld bedrag

Ondanks dalende verkopen neemt de winst fors toe bij Zalando: het handelsvolume (Gross Merchandise Volume) daalde met 1,8% naar 3,7 miljard euro in wat de moderetailer een “uitdagende omgeving” noemt. Het aantal bestellingen daalde van 67,8 naar 63,2 miljoen. De verkoop door partners op het platform groeide wel met 7% en ook de online shoppingclub Lounge by Zalando, die tijdelijke kortingen aanbiedt, kende een sterke groei.

Dat het bedrijfsresultaat (EBIT) toch met een forse 87% steeg naar 144,8 miljoen euro, heeft het modeplatform te danken aan een hoger gemiddeld bedrag per bestelling, wat resulteerde in relatief lagere logistieke kosten. Ook meer gerichte marketing droeg bij tot de winstgevendheid, net als het feit dat meer handelspartners gebruik maken van de logistieke dienstverlening bij Zalando Fulfillment Solutions, dat een groei van 3% optekende.

Artificiële intelligentie

Storytelling en technologie moeten de groei van Zalando verder aanzwengelen, zegt co-CEO Robert Gentz. Aan de marketingzijde verwacht de e-commercespeler veel van samenwerkingen met nieuwe (luxe)merken zoals Lululemon, Lancôme, Mugler en Shiseido. Ook sport is een groeisegment, met onder andere HOKA, een merk voor innovatieve en hoogwaardige hardloopuitrusting.

Technologische oplossingen dragen bij tot de winkelbeleving en efficiëntere operaties. De recent gelanceerde tool die klanten gepersonaliseerd maatadvies geeft op basis van artificiële intelligentie, verbetert niet alleen de winkelervaring voor klanten – het vinden van de juiste maat is één van de grootste uitdagingen in de online modeverkoop – maar zal er ook toe leiden dat Zalando minder retourzendingen hoeft te verwerken.

Voor het volledige boekjaar verwacht Zalando nu een groei van het handelsvolume met 1 tot 7% en een EBIT tussen de 300 en 350 miljoen euro.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

  • icon
    Mode14 mei, 2025
    Hackers stelen klantgegevens Dior

    Dior is het jongste slachtoffer in een reeks van cyberaanvallen op retailers. Op 7 mei ontdekte het modehuis dat een ongeautoriseerde externe partij toegang had gekregen tot een klantendatabase in China.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN