RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aangepaste strategie bezorgt Henkel hogere winst

icon
Schoonheid/verzorging10 augustus, 2023
Shutterstock.com

Prijsverhogingen, besparingen en een optimalisering van het assortiment bezorgen Henkel een mooie omzet- en winstgroei. Voor topman Carsten Knobel is dat een bewijs dat de nieuwe strategie loont.

Voorspoedige integratie

De fabrikant van bekende merken als Fa, Persil en Pritt heeft het afgelopen halfjaar een autonome omzetgroei van 4,9% tot 10,9 miljard euro gerealiseerd. De operationele winst steeg zelfs met 7,6% naar 1,3 miljard euro. De sterke cijfers zijn onder andere te danken aan hogere verkoopprijzen: het bedrijf slaagde erin de hogere kosten voor grondstoffen en logistiek door te rekenen aan zijn klanten, maar dat is niet het hele verhaal.

Belangrijk zijn ook de besparingen die voortvloeien uit het creëren van één divisie Consumer Brands, waarin de afdelingen schoonmaakproducten en (af)wasmiddelen enerzijds en schoonheid en verzorging anderzijds werden samengevoegd. Die integratie verloopt voorspoediger dan verwacht. Ook optimaliseert Henkel zijn productportfolio, waarbij de focus steeds meer komt te liggen op producten met hoge marges en groot groeipotentieel. Die strategie blijkt vruchten af te werpen.

Weg uit Rusland

“Over het algemeen zijn we trots op de succesvolle bedrijfsprestaties in de eerste helft van het jaar en de goede vooruitgang die we hebben geboekt bij de uitvoering van onze strategische agenda – ondanks het aanhoudend moeilijke economische klimaat”, aldus Knobel, die meteen de vooruitzichten voor het volledige boekjaar verhoogt.

Het bedrijf meldt ook dat het de verkoop van zijn Russische divisie succesvol heeft afgerond. In april had Henkel al aangekondigd dat het Rusland zou verlaten naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne, en dat het zijn activiteiten daar zou verkopen aan een consortium van lokale investeerders. Die deal is nu helemaal rond: de verkoopprijs bedraagt 54 miljard roebel (ongeveer 600 miljoen euro).

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2025
    Voeding helpt Holland & Barrett aan groei met dubbele cijfers

    Voor het tweede jaar op rij groeit Holland & Barrett met dubbele cijfers. De retailer dankt die mooie prestatie aan investeringen in digitalisering, winkels en het aanbod huismerken, met name in voeding.

  • icon
    Schoonheid/verzorging15 mei, 2025
    Minder shoppers bij Douglas

    Als gevolg van de wereldwijde economische en politieke onzekerheden lijdt Douglas onder dalende bezoeken in de winkels en online. De retailer neemt maatregelen en verwacht een herstel van de premium beautymarkt.

  • icon
    Schoonheid/verzorging14 mei, 2025
    Parafarmacieketen Medi-Market van start in Nederland

    De Belgische apotheek- en drogisterijketen Medi-Market zet een nieuwe stap in haar Europese expansie: op 21 mei opent de keten haar eerste Nederlandse winkel in Maastricht.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN