RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aangepaste strategie bezorgt Henkel hogere winst

icon
Schoonheid/verzorging10 augustus, 2023
Shutterstock.com

Prijsverhogingen, besparingen en een optimalisering van het assortiment bezorgen Henkel een mooie omzet- en winstgroei. Voor topman Carsten Knobel is dat een bewijs dat de nieuwe strategie loont.

Voorspoedige integratie

De fabrikant van bekende merken als Fa, Persil en Pritt heeft het afgelopen halfjaar een autonome omzetgroei van 4,9% tot 10,9 miljard euro gerealiseerd. De operationele winst steeg zelfs met 7,6% naar 1,3 miljard euro. De sterke cijfers zijn onder andere te danken aan hogere verkoopprijzen: het bedrijf slaagde erin de hogere kosten voor grondstoffen en logistiek door te rekenen aan zijn klanten, maar dat is niet het hele verhaal.

Belangrijk zijn ook de besparingen die voortvloeien uit het creëren van één divisie Consumer Brands, waarin de afdelingen schoonmaakproducten en (af)wasmiddelen enerzijds en schoonheid en verzorging anderzijds werden samengevoegd. Die integratie verloopt voorspoediger dan verwacht. Ook optimaliseert Henkel zijn productportfolio, waarbij de focus steeds meer komt te liggen op producten met hoge marges en groot groeipotentieel. Die strategie blijkt vruchten af te werpen.

Weg uit Rusland

“Over het algemeen zijn we trots op de succesvolle bedrijfsprestaties in de eerste helft van het jaar en de goede vooruitgang die we hebben geboekt bij de uitvoering van onze strategische agenda – ondanks het aanhoudend moeilijke economische klimaat”, aldus Knobel, die meteen de vooruitzichten voor het volledige boekjaar verhoogt.

Het bedrijf meldt ook dat het de verkoop van zijn Russische divisie succesvol heeft afgerond. In april had Henkel al aangekondigd dat het Rusland zou verlaten naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne, en dat het zijn activiteiten daar zou verkopen aan een consortium van lokale investeerders. Die deal is nu helemaal rond: de verkoopprijs bedraagt 54 miljard roebel (ongeveer 600 miljoen euro).

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging10 december, 2025
    Kruidvat mag huismerkproducten leveren aan Gents ziekenhuis

    Kruidvat België levert voortaan luiers, luierdoekjes en babyvoeding van zijn huismerk aan het Universitair Ziekenhuis Gent. “Een mooie erkenning van ons assortiment”, zegt directeur Bert Verhoef.

  • icon
    Schoonheid/verzorging8 december, 2025
    L’Oréal injecteert miljarden in schoonheidsspuitjes

    L’Oréal gaat voor dermatologische schoonheidsbehandelingen en injecties: het bedrijf verdubbelt zijn belang in het Zwitserse huidverzorgingsbedrijf Galderma tot 20%. De Franse cosmeticagroep komt daarmee (deels) op zijn stappen terug.

  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN