RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franck Riboud laat Danone aan kroonprins Faber over

icon
Food3 september, 2014

Riboud bouwde Danone uit tot wereldgroep

De 58-jarige Riboud stond 18 jaar aan het hoofd van Danone: hij volgde zijn vader Antoine in 1996 op als topman en bouwde het voormalige BSN verder uit tot de huidige wereldgroep, die actief is in meer dan 140 landen, een globale omzet van meer dan 21 miljard euro realiseert en meer dan 900 miljoen klanten zegt te tellen.

 

Riboud zette naar het voorbeeld van Coca-Cola sterk in op marketing en innovaties. Daarbij concentreerde die zich op vier domeinen: waters (Evian), verse zuivelproducten (Danone), babyvoeding (Nutricia, Milupa,…) en klinische voeding (Numico). Merken die hierin niet pasten werden verkocht, zoals de koekjes van Lu in 2007. 

 

De afscheidnemende topman gaat zich nu toeleggen op het voorzitterschap van de groep en neemt ook de leiding van een strategisch comité. Dat zal zich onder meer moeten buigen over de toekomst van de klinische voeding en over nieuwe acquisities in de sector van de babyvoeding en flessenwater.  

 

Faber moet Danone weer laten groeien

De operationele leiding van Danone komt in handen van de 50-jarige Emmanuel Faber, momenteel de rechterhand van Riboud. Bernard Hourd, die dezelfde functie als Faber bekleedde, verlaat dan weer het bedrijf.

 

Net als Riboud heeft Faber een lange staat van dienst in het bedrijf: in 1997 startte hij er als verantwoordelijke voor fusies over overnames, vervolgens nam hij het financieel departement onder zijn hoede om nadien topman te worden van de Aziatische activiteiten en tenslotte terug te keren als adjunct van de algemeen directeur.

 

Van Faber wordt verwacht dat hij Danone weer op het groeipad krijgt. De jongste drie jaar heeft de Franse voedingsreus het immers moeilijk: de crisis in de eurozone, tegenvallers in China en problemen in Rusland – de belangrijkste afzetmarkt van het bedrijf – zetten immers een rem op de expansie.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food5 juni, 2025
    Albert Heijn brengt generatieve AI naar de winkelvloer

    Albert Heijn zet een nieuwe stap in de digitalisering van haar supermarkten met de introductie van een AI-gedreven assistent voor winkelmedewerkers.

  • icon
    Food5 juni, 2025
    Belgische bierconsumptie daalde met een vijfde in tien jaar

    Belgen drinken zowat 20% minder bier dan tien jaar geleden, en tegelijk staat ook de bierexport onder druk – nu nog meer door de nieuwe Amerikaanse invoertarieven op aluminium. Ondanks die perfecte storm blijven de brouwers investeren.

  • icon
    Food5 juni, 2025
    Blokkades bij Lidl wegens “ondraaglijke” werkdruk

    Werknemers van Lidl blokkeren vanochtend de vijf Belgische depots van de discounter wegens de werkdruk, die ze “onhoudbaar” noemen. Daardoor is de bevoorrading van de winkels volledig stilgelegd. De vakbonden eisen dat de directie met een concreet plan komt om de situatie te verbeteren, anders volgen mogelijk stakingen in de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN