RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ter Beke
  • Onderwerpen Bedrijfsresultatenduurzaamheidinnovatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

What’s Cooking? lanceert vegetarisch charcuteriemerk

icon
Food25 augustus, 2023

Maaltijd- en vleeswarenproducent What’s Cooking? (het vroegere Ter Beke) wil sterker inzetten op vleesloze alternatieven, gezondere recepturen en minder verpakkingsafval.

Unieke innovatie

Toen Ter Beke (bekend van lasagnemerk Come a Casa) begin dit jaar zijn naam veranderde in What’s Cooking?, heette het dat de toekomst van het bedrijf duurzaam en plantaardig zou zijn. Projecten in die zin worden steeds concreter: het bedrijf gaat een consumentenmerk lanceren voor vegetarische charcuterie. “Dat zal klein starten, maar we denken daar op termijn, als we wat volumes beginnen te draaien, een echte groeipool van te kunnen maken voor ons bedrijf”, zegt CEO Piet Sanders aan De Tijd.

Dit najaar lanceert What’s Cooking? een naar eigen zeggen “volstrekt unieke” innovatie: op termijn wil het bedrijf 15% van de omzet uit vleesloze alternatieven halen. Nu is dat nog maar 5%. De producent zet wel meer stappen richting duurzaamheid: met een strategische klant ontwikkelt What’s Cooking? nieuwe verpakkingen die minder plastic bevatten en daardoor niet alleen milieuvriendelijker zijn, maar ook goedkoper. Recepten voor bereide maaltijden bevatten minder vlees en meer groenten. Snijresten van charcuterie worden verwerkt in nieuwe producten.

Kosten doorrekenen

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden steeg de omzet bij What’s Cooking? het afgelopen halfjaar met 11%, de bedrijfswinst zelfs met 19%. De volumes stonden weliswaar onder druk, maar het bedrijf wist de stijgende kosten met enige vertraging door te rekenen aan klanten en zette onrendabele contracten stop. Vaste jaarcontracten zijn niet meer werkbaar, zegt de CEO: “Vandaag kunnen we, afhankelijk van het contract, om de een tot drie maanden weer onderhandelen.”

De mislukte overname van Imperial Meat en Stegeman, die botste op een njet van de mededingingsautoriteiten, zal het bedrijf niet tegenhouden: “We denken er zelfs niet meer aan”, aldus Sanders. “We kunnen ook op eigen kracht groeien.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN