RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

L’Oréal start liefst 200 nieuwe websites

icon
Schoonheid/verzorging17 september, 2014

Van ‘merkgericht’ naar ‘consumentgericht’

Al in 2011 gaf topman Jean-Paul Agon het startschot van de grote e-businessstrategie van L’Oréal, ’s werelds grootste cosmeticaconcern met 28 topmerken en actief in 130 landen wereldwijd, goed voor een geconsolideerde omzet van 22,98 miljard euro in 2013.

 

Het management, dat onlangs nog de groeiverwachtingen voor 2014 neerwaarts moest bijstellen, beseft beter dan wie ook dat de groei de komende jaren vooral van het internet moet komen. Daar zit de cosmeticareus echter met een serieuze handicap: de groep is te veel afhankelijk van wat die verkopers al dan niet doen op het internet, terwijl L’Oréal eigenlijk “contact wenst met de eindgebruiker via een directe webshop voor elk van zijn merken”.

 

Volgens Vincent Stuhlen (foto), sinds september 2011 wereldwijd verantwoordelijk voor de e-business bij L’Oréal Luxe, zijn “het internet, de smartphone en de tablet een fantastische bron van data om informatie afkomstig van bij de consumenten aan te wenden voor productontwikkeling, het uitwerken van de marketingmix en vanzelfsprekend het creëren van een digitale ervaring. Veel meer dan een digitale revolutie gaat het hier dus om een klantenrevolutie.”

 

L’Oréal Luxe bijt de spits af

Dat L’Oréal zijn luxedivisie uitkiest om zijn digitale uitrol te versnellen, schrijft Stuhlen toe aan “het selectieve aanbod, de gemiddelde prijzen van de producten uit het topgamma en derhalve de hogere aankoopbedragen”.

 

De lat ligt meteen hoog: “De divisie moet tegen 2017 online een omzet genereren van meer dan 600 miljoen euro. Dat komt overeen met 8% van de omzet, waardoor het internet de grootste organische groeimotor van de divisie wordt.”

 

Om die klus te klaren, maakt L’Oréal komaf met de “al te gedecentraliseerde aanpak” waarbij elk land zijn eigen ding deed, wat de merkidentiteit niet altijd ten goede kwam en waarbij de onderliggende IT-architectuur al te vaak verschillend was. Die aanpak had als bijkomend nadeel dat de ‘best practices’ van het ene land maar moeilijk hun weg vonden naar een ander land.

 

Eigen ‘Digital Factory’ in New York en Parijs

Die gedecentraliseerde aanpak is nu vervangen door een technisch framework, de zogeheten ‘Flagship Digital’, waarbij elk merk zijn eigen identiteit kan uitspelen maar waarbij de groep zelf erop toeziet dat elke website zijn targets inzake gemiddelde besteding en conversieratio haalt.

 

“Daartoe heeft L’Oréal een ‘Digital Factory’ opgericht, een interne start-up met locaties in New York en Parijs. Dat “digitaal fabriekje”, waar zo’n 50 mensen actief zijn, heeft als missie de businessbehoeften te definiëren en de IT-projecten aan te sturen voor elk van de 16 merken van de luxedivisie.

 

De eerste websites volgens de nieuwste aanpak zijn al gerealiseerd in de Verenigde Staten en binnenkort volgen ook de eerste in Europa en Azië. “De Groep L’Oréal gaat de komende 10 jaar meer websites lanceren dan ze er tot nog toe al in totaal gelanceerd heeft. Ongeveer 200 sites gaan online, het gros daarvan webshops”, aldus Stuhlen.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2025
    Voeding helpt Holland & Barrett aan groei met dubbele cijfers

    Voor het tweede jaar op rij groeit Holland & Barrett met dubbele cijfers. De retailer dankt die mooie prestatie aan investeringen in digitalisering, winkels en het aanbod huismerken, met name in voeding.

  • icon
    Schoonheid/verzorging15 mei, 2025
    Minder shoppers bij Douglas

    Als gevolg van de wereldwijde economische en politieke onzekerheden lijdt Douglas onder dalende bezoeken in de winkels en online. De retailer neemt maatregelen en verwacht een herstel van de premium beautymarkt.

  • icon
    Schoonheid/verzorging14 mei, 2025
    Parafarmacieketen Medi-Market van start in Nederland

    De Belgische apotheek- en drogisterijketen Medi-Market zet een nieuwe stap in haar Europese expansie: op 21 mei opent de keten haar eerste Nederlandse winkel in Maastricht.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN