RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven ClubStandaard Boekhandel
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Standaard Boekhandel en Club sterker inzetten op beleving en klantdata

icon
Vrije tijd7 september, 2023
Guido De Smet (Standaard Boekhandel) & Emmanuel Rutsaert (Club)

In een boekenmarkt die sterk afhankelijk is van bestsellers, spelen Standaard Boekhandel en Club sneller in op trends. Het winkelconcept evolueert en slim gebruik van klantendata moet de verkoop een zetje geven.

Slapende reuzen

“Standaard Boekhandel in Vlaanderen en Club in Wallonië zijn zeer bekende merken met een rijke geschiedenis, maar ook wel een beetje slapende reuzen die we nu weer wakker maken”, zeggen Guido De Smet (directeur retail en B2B bij Standaard Boekhandel) en Emmanuel Rutsaert (algemeen directeur van Club).

Hoe evolueert de boekenmarkt in digitale tijden? “In een jaar als 2022 zonder grote bestsellers zie je een licht dalende markt, zowel offline als online. We hebben bestsellers nodig om de trafiek naar de boekenwinkel of webshop te genereren: Lucinda Riley, Ilja Leonard Pfeijffer… Eens de mensen in de fysieke winkel of online zijn, kopen ze wel meer dan één product. 30% van de mensen die Lucinda Riley hebben gekocht, hebben er nog een product bij gekocht. Dat is geen cliënteel dat we elke week over de vloer krijgen, maar áls ze een boek kopen, dan komen ze naar ons, en als ze daar dan toch zijn, dan nemen ze nog een ander boek mee ook.”

De Smet en Rutsaert willen daarom meer doen met de kennis die Standaard Boekhandel en Club hebben over hun klanten: “Op basis van vijf à zes aankopen zie je welk type lezer je voor je hebt. Dan is het aan ons om uit de database van miljoenen boeken er net die naar boven te halen die jou zullen aanspreken. Zo stimuleer je groei. Denk aan de digitale wijnadviseurs die Colruyt recent introduceerde: we zouden met boeken net hetzelfde kunnen doen.”

Young adult trend

Standaard Boekhandel maakt nu snelheid, investeert in zijn winkels om de beleving te verhogen en speelt in op nieuwe trends. Tekenend is de #YA-Underground-afdeling die recent in Leuven opende. Literatuur voor ‘young adults’ blaast de boekenmarkt nieuw leven in, met dank aan de populaire hashtag #BookTok op TikTok.

“We zagen die trend al een jaar of twee aankomen. We zijn beginnen inspelen op die doelgroep en we hebben het aantal lopende meters in onze winkels verruimd. In samenwerking met bibliotheek De Krook in Gent zagen we op de mooiste lentedag in april duizend – vooral vrouwelijke – lezers toekomen op onze YA-Day. Toen hebben we beslist: daar moeten we meer mee doen.” In zes weken tijd stond het project er. “We gaan het nu testen, langs alle kanten bekijken, en dan waarschijnlijk op verschillende plaatsen de volgende stap zetten.”

Bij Club maakt het bedrijf overigens dezelfde oefening, ook al is de Franstalige markt anders: “Lucinda Riley verkoopt in Vlaanderen 30 à 40.000 boeken, in Wallonië slechts een paar duizend. De young adults-trend zien we wél in beide landsdelen.”

Samen met de ondernemers

Het merendeel van de winkels van Standaard Boekhandel wordt uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Die trekt de retailer mee in het bad: “We hebben ze laten deelnemen aan workshops over ons nieuw winkelconcept, samen met twee bureaus. Daar was niemand van de directie aanwezig, zodat ze vrijelijk hun rugzak met opmerkingen konden meegeven. In de concepten die we gaan introduceren zit er veel van hen. Het is niet ‘men heeft in Sint-Niklaas beslist dat…’ Nee, we hebben sámen beslist.”

Hoe het winkelconcept van Standaard Boekhandel en Club verder evolueert en welke vernieuwende projecten er nog in de pijplijn zitten, daarover vertellen Guido De Smet en Emmanuel Rutsaert meer op de Retail Marketing Day van RetailDetail, die plaatsvindt op 21 september in Antwerpen. Ook sprekers van Lunch Garden, Kruidvat, Impermo, Microsoft, Deloitte en Jacob’s Conceptstore komen er hun marketinginzichten delen. Bestel tijdig uw tickets via de link hieronder.

Ik bestel tickets voor de Retail Marketing Day
Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd15 mei, 2025
    A.S.Adventure ontwikkelt nieuw stadswinkelconcept

    A.S.Adventure werkt aan een nieuw winkelconcept, dat afgestemd is op de noden van de stadsbezoeker. De eerste city store van de retailer zal dit najaar de deuren openen in de Steenstraat in Brugge.

  • icon
    Vrije tijd13 mei, 2025
    Decathlon opent hardloopwinkel in Bordeaux

    Op 14 mei opent Decathlon in Bordeaux voor het eerst een winkel die volledig gewijd is aan hardlopen. Die sport wordt immers steeds populairder.

  • icon
    Vrije tijd5 mei, 2025
    Bax Music maakt doorstart met oud-directeur

    Oprichter en voormalig directeur Jochanan Bax neemt in samenwerking met een investeerder de failliete muziekwinkelketen Bax Music over om een doorstart te maken met 80% van de medewerkers.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN