RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tonnen marketinginspiratie voor retailers: die vind je op de Retail Marketing Day 2023

icon
Algemeen13 september, 2023

Retailmarketingprofessionals noteren 21 september met stip in hun agenda: de Retail Marketing Day van RetailDetail garandeert tonnen inspiratie, beste praktijken en verhelderende inzichten. In turbulente tijden staat de klant meer dan ooit centraal.

Essentieel in crisistijd

Inflatie, geopolitieke onzekerheid, dalend consumentenvertrouwen… Alles inzetten op de korte termijn dan maar, en de marketinginvesteringen on hold? Dat zou niet al te slim zijn. De sprekers op de Retail Marketing Day illustreren hoe essentieel marketing wel is in crisistijden. En onze dagvoorzitter, retailprofessor Gino Van Ossel (Vlerick Business School), kadert waarom.

Tegels! Natuursteen! Parket! Heel het land kent het liedje van Impermo, de tegelspecialist die op weg is naar nationale dekking met twintig showrooms. Zeg nu nog eens dat vloeren niet sexy zijn. Slimme marketing met impact, dat is waar commercieel directeur Diether Claeys voor gaat. Met een meedogenloze focus op ROI én op eenvoud. Maar: er is verandering op til. “We moeten onszelf heruitvinden. We gaan inspireren eerder dan indoctrineren”. Intrigerend?

Zijn boekhandels oubollig? Vergeet het maar. In een boekenmarkt die sterk afhankelijk is van bestsellers, spelen Standaard Boekhandel en Club sneller in op trends, zoals Young Adult-literatuur, met dank aan TikTok. Het winkelconcept gaat op de schop en slim gebruik van klantendata moet de verkoop een zetje geven. Hoe? Dat vertellen Manu Rutsaert, algemeen directeur van Club, en Guido De Smet, directeur retail en B2B bij Standaard Boekhandel.

Snelheid maken

Wie een groeiende markt wil inpalmen, moet snelheid maken. In drie jaar tijd deed Thomas Nouws zijn geesteskind Jacob’s Conceptstore uitgroeien van één naar 24 vestigingen in België. Binnenkort opent de eerste buitenlandse winkel, in Parijs, en daarna volgt de rest van de wereld. Het succesrecept? Een wel heel bijzonder businessmodel…

Lunch Garden moest lang herstellen van de van de coronacrisis, die immers zwaar op de horecasector inhakte. De weg naar boven is nu weer ingezet, bevestigt CEO Ann Biebuyck: klanten terugwinnen doet de restaurantketen onder andere met een aangepaste kaart die focust op klassiekers en kindermenu’s, en met spaaracties.

Inclusief en divers

Op tien jaar tijd groeide Kruidvat in België van 184 naar 294 winkels. Eén van de aandachtspunten voor de keten: inclusiviteit en diversiteit in het aanbod. In 2022 richtte Kruidvat Inclusion Council op, een onafhankelijke groep experts die helpt om te zorgen dat de producten écht voor iedereen zijn. Een topic dat ook andere retailers zal inspireren, belooft marketingmanager Lotje Wijnstra.

Over “Retailtainment” zal Sarah Xhauflaire van Deloitte het hebben: de winkelervaring evolueert naar ‘fygitale winkels’ die technologische oplossingen en visuele merchandising integreren om een ervaringsgerichte, gepersonaliseerde winkelervaring te creëren.

Punten sparen

Dat het perfecte loyaltyprogramma niet bestaat, is dan weer het uitgangspunt in de duopresentatie van Joost Vugts van marketing experience platform Voyado en Olivier Van Duyse van digital agency US. Hoe ga je verder dan louter punten sparen? Hoe zet je data om in gepersonaliseerde campagnes? Een presentatie met do’s en don’ts en veel sprekende voorbeelden van hoe het (niet) moet.

Hét buzzword van het jaar is zonder twijfel “generatieve kunstmatige intelligentie”. Maar wat kan AI betekenen voor retailers? Heel wat, als we retail industry advisor Manas Bharadwaj van Microsoft mogen geloven. Denk aan de analyse van klantgedrag en -voorkeuren om een gepersonaliseerde klantervaring te optimaliseren. Een nieuwe wereld gaat open…

Ook op zoek naar marketinginspiratie? Niet aarzelen dan! De Retail Marketing Day van RetailDetail vindt plaats op 21 september in Antwerpen. Reserveer snel uw ticket via onderstaande link.

Ja! Ik boek een ticket voor de Retail Marketing Day
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN