RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe AI klanten én retailers tevreden houdt

icon
Algemeen15 september, 2023
Shutterstock.com

Het is moeilijker en duurder dan ooit om online klanten aan te trekken en vast te houden. Gepersonaliseerde content houdt shoppers tevreden en verhoogt de conversie, met behulp van artificiële intelligentie.

Hogere conversie

“Uit onderzoek blijkt dat 90% van de klanten vertrekt als ze geen gepersonaliseerde content voorgeschoteld krijgen op je website”, zegt account executive Max Goudsmet van CM.com, marktleider in de Benelux wat betreft AI driven conversational software. “86% daarentegen is bereid om zelfs meer te betalen als ze wél een goede klantervaring verkrijgen door gepersonaliseerde content.”

Het belang hiervan valt moeilijk te overschatten: “Het is vijf tot vijfentwintig keer moeilijker en duurder geworden om online klanten aan te trekken en vast te houden. Eens klanten binnen zijn moet je ze dan ook koste wat kost zien te behouden, want als een klant weer vertrekt, heb je je marketingbudget weggegooid. Personaliseren en een goede klantervaring dragen bij tot een hogere conversie.”

Relevante content

Inspire, de AI personalization engine van CM.com, helpt retailers om hun aanbod en communicatie af te stemmen op de verwachtingen van elke individuele klant. “We zetten AI in om het surf- en koopgedrag van shoppers te analyseren en op basis daarvan gepersonaliseerde content naar voor schuiven, op maat van de shoppernoden. Bijvoorbeeld, ik bezoek de website van een vastgoedmakelaar en ik ga daar op zoek naar appartementen tussen 200.000 euro en 400.000 euro in Antwerpen: dan zal ik bij een volgend bezoek relevante content zien, en geen villa’s van anderhalf miljoen euro in de Kempen.”

Verschillende retailers gaan hiermee al aan de slag: Blokker bijvoorbeeld, of Vacansoleil: “Je hebt gezocht naar een vakantie op Mauritius? Dan krijg je aangepaste content en ook gepersonaliseerde e-mails voor die bestemming binnen het prijsbudget in de gekozen periode.”

Must-have

In Nederland is dit topic momenteel hot en trendy. “De markt is er absoluut klaar voor. In België is het product nog minder bekend, maar we zijn overtuigd van het potentieel. Dit is voor retailers een must-have. De implementatie is niet complex: we zijn een service georiënteerd bedrijf, ons team doet al het werk op het vlak van integraties, API-koppelingen… Ook qua prijszetting zijn we toegankelijk. De cijfers over de return on investment spreken voor zich: die ga ik zeker delen in mijn presentatie.”

Op de Retail Marketing Day op 21 september gaat Max Goudsmet dieper in op de mogelijkheden van personalisering via AI, met sprekende voorbeelden en cijfers. Die dag betreden ook sprekers van Lunch Garden, Impermo, Kruidvat, Jacob’s Conceptstore, Standaard Boekhandel, Club, Microsoft, Voyado en Deloitte het podium. Boek nog snel je last-minute ticket via onderstaande link.

Ja, ik kom naar de Retail Marketing Day op 21 september
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN