RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Day
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel (Vlerick Business School): “Data zijn voedingsbodem voor AI en digitale marketing”

icon
Algemeen18 september, 2023
Gino Van Ossel

In tijden van hyperinflatie moeten retailers slimme keuzes maken: ze besparen onder andere op marketingcreatie en op papieren folders, om budget vrij te maken voor AI en digitale tools. Waar liggen de kansen en de uitdagingen?

Beperkte middelen

“Marketing is al een hele tijd aan het digitaliseren: bedrijven investeren vandaag wat minder in traditionele media en wat meer in sociale kanalen, influencers, enzovoort. Dat stelt retailers voor grote uitdagingen, maar er liggen ook mooie kansen”, ziet professor Gino Van Ossel van Vlerick Business School, die komende donderdag de Retail Marketing Day van RetailDetail modereert.

Een eerste vaststelling: de meeste retailers zijn relatief klein. Er zijn in ons land meer lokale dan internationale spelers. “JBC is een stevige KMO naar Belgische maatstaven, maar als je ze vergelijkt met de internationale modespelers is dat een ander verhaal. Zelfs een groot bedrijf als Colruyt Group is in beleggerstermen een ‘small cap’. Je hebt dus niet altijd de middelen waar anderen over beschikken.”

Besparen op creatie

Dé nieuwe ontwikkeling is artificiële intelligentie. De verwachtingen zijn hooggespannen. “Maar als ik aan retailers vraag wat ze al met AI doen, dan is het meest gegeven antwoord ‘nog niet veel’. Iedereen beseft dat het belangrijk wordt, maar hoe begin je eraan, wat kan je ermee doen? Ze bekijken het.” Nochtans zijn retailers niet slecht geplaatst: “Het grote voordeel dat retailers hebben, is dat ze over veel data beschikken. Als je je klanten kan identificeren, dan kan je vanuit die data veel gaan doen. Data zijn de voedingsbodem om met AI aan de slag te gaan.”

Stappen in die richting zetten vergt echter grote investeringen, en dat na een coronacrisis die veel retailers heeft pijn gedaan, gevolgd door een moeilijke periode van hyperinflatie. Het komt er dus op aan om keuzes te maken. En dat zie je dan ook gebeuren: “Veel creatie wordt teruggeschroefd. Ik zie bijvoorbeeld dat op tv bestaande spots worden heruitgezonden. Dat is slim: adverteerders besparen dan wel op creatie, maar zorgen er toch voor dat hun mediadruk even hoog blijft, of zelfs hoger is.”

Folder ter discussie

“Ik zie ook dat de papieren folder, een medium dat voor veel retailers altijd erg belangrijk was, voor het eerst écht ter discussie wordt gesteld. Je ziet nu voluit die beweging naar digitaal. Bovenop de hoge taksen op folders is de papierprijs immers enorm gestegen.” Digitale communicatie opent nieuwe mogelijkheden: “Carrefour publiceerde dit jaar bijvoorbeeld een digitale folder rond de ramadan. Zo konden ze heel gericht werken. Daar gaan die data een grote rol spelen.”

Kortom: vanuit marketingoogpunt zijn er grote dingen aan het gebeuren, waarbij iedereen met vragen zit. De antwoorden daarop, die krijg je op de Retail Marketing Day van RetailDetail, op 21 september in Antwerpen. Dagvoorzitter Gino Van Ossel kadert er de cases van Lunch Garden, Impermo, Kruidvat, Jacob’s Conceptstore, Standaard Boekhandel, Club, Microsoft, Voyado, US, Deloitte en CM.com. Je kan nog last-minute tickets bestellen via de knop hieronder.

Ja, ik kom naar de Retail Marketing Day op 21 september
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN