RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Mars
  • Onderwerpen duurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mars wil naar nuluitstoot met “betaalbaar en haalbaar” plan

icon
Food18 september, 2023
Shutterstock

Mars schroeft zijn klimaatambities op: tegen 2030 wil de fabrikant de uitstoot met 50% verminderen in de volledige waardeketen. De merkproducent heeft daarvoor een nieuw stappenplan, dat “versneld, haalbaar en betaalbaar” zou zijn.

Voetafdruk van Finland

Mars wil in de komende acht jaar zijn koolstofuitstoot halveren naar vijftien miljoen ton, om zo sneller tot een nettonuluitstoot te komen. Volgens zijn nieuwe plannen gaat Mars in de komende drie jaar alvast meer dan een miljard dollar investeren om de uitstoot over de volledige waardeketen te verminderen, “ondanks de zwakkere wereldeconomie”.

Het bedrijf bereikte zijn hoogste emissiepunt in 2018 en heeft de uitstoot van broeikasgassen in absolute termen met 8% of 2,6 miljoen ton verminderd ten opzichte van 2015, maakt de fabrikant zich sterk. Nochtans is het bedrijf in die periode wel met 60% gegroeid. Toch heeft de Pedigree-producent nog steeds een voetafdruk vergelijkbaar met die van een land als Finland, geeft Mars grif toe.

“Generatie CEO’s is verantwoordelijk”

“2050 kan verre toekomst lijken, maar de vooruitgang die we de komende zeven jaar boeken is cruciaal. Mijn generatie CEO’s heeft de mogelijkheid en de verantwoordelijkheid om daadwerkelijke emissiereducties te realiseren”, zegt CEO Poul Weihrauch, die ook vindt dat bedrijven afgerekend moeten worden op de resultaten die ze daadwerkelijk boeken.

“Investeren in emissiereducties is gezond bedrijfsbeleid, het is haalbaar, betaalbaar en het is absoluut noodzakelijk”, aldus Weihrauch. Hij liet via een enquête staven dat 69% van de volwassenen in ’s werelds zeven grootste economieën vindt dat bedrijven zich evenveel of meer moeten richten op het aanpakken van de klimaatverandering dan op het aanpakken van economische uitdagingen.

Om “Net Zero” te bereiken, zal Mars zich onder andere versneld richten op 100% hernieuwbare energie, transparantere toeleveringsketens, ‘klimaatslimme’ landbouw en groenere logistiek. De FMCG-reus wil bijvoorbeeld ook “alternatieve eiwitten” gaan gebruiken voor huisdierenvoeding en klimaatresultaten opnemen in de beloningsplannen van hogere managers.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN