RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Is e-commerce in Europa over zijn piek heen?

icon
Algemeen25 september, 2023
Shutterstock.com

Driekwart van de Europese internetgebruikers shopt al online. Toch vertraagt de groei: het teken dat de markt matuur wordt, zeker in het Westen. Ook de inflatie hielp allesbehalve…

Eerste krimp ooit

E-commerce blijft groeien, al is het dan steeds trager. De Europese B2C-omzet steeg vorig jaar met 6% tot 899 miljard euro, de helft minder dan in 2021. Dat concluderen Ecommerce Europe en EuroCommerce in een nieuw rapport. De groei komt vooral uit Oost-Europa, want daar is nog aanmerkelijk meer groeimarge: West-Europa is goed voor 67% van alle omzet, Oost-Europa nog maar 2%.

Dat e-commerce minder groeide vorig jaar, heeft volgens het rapport ook veel te maken met de inflatie. Het rapport benadrukt dat hogere prijzen de belangrijkste drijfveer waren voor de omzetstijging. Hoewel de effecten gedeeltelijk gecompenseerd worden door meer diensten, zoals het online boeken van reizen, waren de volumes in heel wat landen namelijk lager.

Gecorrigeerd voor de inflatie was er in 2021 9% groei, maar in 2022 was er de eerste krimp ooit: als de inflatie van de groeicijfers wordt afgetrokken, zakte de omzet van e-commerce met 2%. In Oost-Europa (+5%) en Zuid-Europa (+13%) was er ook exclusief inflatie nog groei. Dit jaar ziet het rapport weer herstel doordat de inflatie afneemt, waardoor de onderzoekers dit jaar toch weer 2% groei verwachten.

AI stuwt e-commerce

Tegen 2030 zal e-commerce 30% van de retailomzet vertegenwoordigen, schat Christel Delberghe, directeur-generaal van EuroCommerce. Ook in 2022, toen de inflatie de pan uitrees, gebruikten consumenten het internet immers om geld te besparen en prijzen te vergelijken. In de toekomst zal nieuwe technologie de onlineverkoop een duw in de rug geven, net als de vraag naar duurzamere, circulaire e-commerce.

In België ziet Greet Dekocker van BeCommerce/SafeShops ook dat AI al veelvuldig wordt ingezet, van ChatGPT om marketingteksten te automatiseren tot slimme algoritmes om de vraag te voorspellen en zo overstocks en afval te vermijden. Ook de toenemende tweedehandsverkoop geeft e-commerce een boost.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN