RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt Group
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Forse stijging marktaandeel en winst bij Colruyt

icon
Food28 september, 2023

Colruyt weet weer wat winnen is in België: het marktaandeel overschrijdt het pre-Covidniveau, de winst zal meer dan verdubbelen. Toch zet de retailer zich schrap voor een golf van promotiegeweld die zich nu aandient.

“Relevanter dan ooit”

Tussen april en augustus steeg het marktaandeel van de voedingsformules van Colruyt Group met meer dan een procentpunt naar 32,2%, terwijl het ook afgelopen boekjaar al licht was gestegen van 30,8 naar 31%. Zo zit de retailer qua marktaandeel weer boven het pre-Covidniveau: in het boekjaar 2019/20 bedroeg het 32,1%. Bij aanhoudende voedingsinflatie is de laagsteprijsgarantie relevanter dan ooit, zegt COO Jo Willemyns. Colruyt Group gaf de cijfers vrij op de aandeelhoudersvergadering woensdagavond.

Daar had het bedrijf wel meer goed nieuws te melden. Zo kon Colruyt de prijsverhogingen de afgelopen maanden vlotter doorrekenen, omdat ook de concurrenten dat doen. Daardoor zal de winst in het lopende boekjaar met minstens 50% stijgen, voorspelt voorzitter Jef Colruyt. Toch zet de retailer zich schrap: na een lange periode met een historisch lage promotiedruk trekken de promoties sinds enkele weken opnieuw aan. “Er komt veel promogeweld op ons af, maar we zullen gepast reageren”. Daarnaast verlagen concurrenten de prijzen van basisproducten.

Loonkostenprobleem

Door de overname van 57 supermarkten van Match en Smatch zal het marktaandeel van Colruyt nog verder stijgen. De retailer zegt niets over de overnameprijs, wel dat er daarbovenop honderd miljoen euro komt voor de ombouw van de winkels. Het geld komt uit de verkoop van de windmolenparken Parkwind.

CEO Stefan Goethaert wijst wel op het grote loonkostenverschil tussen België en de buurlanden: “We zijn intussen nog de enige Belgische voedingsretailer, maar het wordt ons niet altijd makkelijk gemaakt. We zien ook hoeveel bedrijven magazijnen bouwen in Nederland, terwijl er in België weinig gebeurt. Wij willen onze winkels blijven bevoorraden vanuit België.”

Daarnaast herhaalt hij zijn bedenkingen bij de verschillende paritaire comités in de Belgische retail, naar aanleiding van het toekomstplan bij Delhaize: in de 128 winkels die gefranchiseerd worden, zullen de loonkosten immers dalen. “De loonverschillen kunnen tot 30% bedragen voor identiek dezelfde job. Dat is niet houdbaar”. Colruyt pleit voor een vereenvoudiging van vijf naar twee paritaire comités, maar de onderhandelingen daarover schieten niet op. “De regering kan zeker een initiatief nemen om dit op te lossen”, aldus Goethaert.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN