RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wissel aan de top bij modeconcern Gap

icon
Mode10 oktober, 2014

“Om persoonlijke redenen”

“Murphy en Peck hebben het grootste deel van de voorbije 10 jaar samengewerkt bij Gap en bijgedragen tot het drastisch verbeteren van de financiële prestaties en tot de ontwikkeling van de groep wereldwijd”, schrijft de firma met hoofdzetel in San Francisco in een persbericht. Glenn Murphy stapt op “om persoonlijke redenen”.

 

Eerder had Murphy nog de resultaten toegelicht voor de maand september, die hij omschreef als “moeilijker dan voorzien”. De groep kondigde weliswaar een nettogroei van zijn verkoop aan met 1% tot 1,48 miljard dollar (1,2 miljard euro), maar ziet de omzet op vergelijkbare basis wel stagneren. Daarbij doet de daling bij Gap (-3%) de groei van zusterketens Banana Republic (+2%) en Old Navy (+1%) teniet.

 

Over de eerste helft van zijn gebroken boekjaar (tot en met de maand augustus) realiseerde Gap Inc. een omzet van 7,75 miljard dollar, 2% beter dan in dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst viel in diezelfde zes maanden wel met 6,9% terug tot 592 miljoen dollar.

 

Buitenlandse expansie

Murphy wordt opgevolgd door de 58-jarige Peck, die tot nog toe verantwoordelijk was voor innovatie, groei en e-commerce. Hij hield zich de voorbije jaren als topman van de Noord-Amerikaanse divisie (goed voor driekwart van de jaaromzet) ook bezig met het op de kaart zetten van de nieuwe merken Piperlime, Athleta en Intermix.

 

De Amerikaanse modegroep is in 90 landen actief, met 3.200 eigen winkels, 400 franchisezaken en eigen webshops, en zet de laatste tijd vooral in op buitenlandse expansie om minder afhankelijk te worden van de thuismarkt. Zo kondigde de groep in augustus nog aan 40 winkels te willen openen in India en 30 extra in China (eind 2013 waren dat er nog maar 80).

 

Op de beurs werd het nieuws van Murphy’s vertrek slecht onthaald: het aandeel boette prompt 8,6% aan waarde in. Niet onbegrijpelijk: sinds 2007, het jaar waarin Murphy de touwtjes in handen kreeg bij Gap, is de beurswaarde van het bedrijf verdrievoudigd. Wel zijn analisten er gerust in dat Peck de lijn van zijn voorganger grotendeels zal voortzetten.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 juni, 2025
    Dieter Penninckx (FNG) keert terug als adviseur bij Torfs

    Dieter Penninckx, mede-oprichter en ex-CEO van de omgevallen modegroep FNG, verschijnt weer op het retailtoneel. Schoenenketen Torfs stelt de ondernemer aan als adviseur voor overnames.

  • icon
    Mode19 juni, 2025
    Dit zijn de winnaars en verliezers in de Nederlandse modemarkt

    C&A en H&M blijven de meest bezochte kledingwinkels in Nederland, maar trappelen ter plaatse. Ze kampen met een paar opvallend sterke groeiers op de Nederlandse modemarkt. Al zijn er net zo goed een aantal vaste waarden in de winkelstraten die de aandacht van consumenten verliezen...

  • icon
    Mode19 juni, 2025
    e5 en Zara grootste winnaars op Belgische modemarkt

    Het voetgangersverkeer in de Belgische winkelstraten steeg licht tijdens het afgelopen voorjaar. Vooral e5 en Zara kregen meer shoppers over de vloer. Enkele grote namen zagen een terugval.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN