RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waitrose: "Winkelpark grote retailers is 20 jaar over datum"

icon
Food27 oktober, 2014

Geen voeding voor de week, maar voeding voor nu

Het is volgens Price niet verwonderlijk dat Tesco, Asda, Sainsbury’s en Morrisons zoveel klandizie verliezen aan Aldi en Lidl: die grote vier retailers hebben volgens hem geen zicht op de fundamentele veranderingen in het koopgedrag van consumenten. Die hebben volgens Price immers een veel grotere invloed op de prestaties van de grote supermarktorganisaties dan de opkomst van de discounters.

 

“Mensen kopen voeding voor nu”, aldus Price tijdens de presentatie van een eigen rapport over voedingtrends en consumentengedrag, dat de retailer dit jaar voor de tweede keer publiceert. “Het hele idee dat je een winkelwagentje door de supermarkt voortduwt met daarin de boodschappen voor de week is iets uit het verleden.”

 

Klanten kopen volgens Price veel vaker voeding voor directe consumptie of voor de maaltijd van diezelfde avond. Vaak weten ze om vier uur ’s middags nog niet wat ze die avond zullen eten. Dit zijn volgens hem veranderingen in levensstijl die voortkomen uit de financiële crisis en de veranderingen in technologie.

 

Net zo ingrijpend als opkomst zelfbediening

“Mensen managen hun leven op een veel efficiëntere manier”, aldus de Waitrose-chef, die de veranderingen in shoppergedrag net zo ingrijpend vindt als de invoering van de zelfbedieningswinkel in de jaren 1950. Een dusdanige verandering komt volgens hem eenmaal in de vijftig tot zestig jaar voor.

 

“Dit alles trekt mensen weg uit de grote, buitenaf gelegen supermarkten”, zegt Price. “Dit is de werkelijke uitdaging waarmee de grote vier retailers te maken hebben. Ze hebben een winkelpark dat is ingericht op de manier waarop mensen twintig jaar geleden hun inkopen deden.”

 

Gemakswinkels, het laten thuisbezorgen of ophalen van online bestellingen en winkels waarin klanten goed worden geïnformeerd over gezonde voeding en geïnspireerd over verrassende voeding zijn volgens Waitrose veel meer van deze tijd. Het zijn de trends waarop Waitrose naar eigen zeggen in elk geval wél heeft ingespeeld.

 

Zuinig en nieuwsgierig

Zo blijkt uit The Waitrose Food and Drink Report 2014 dat klanten de oude shoppingtrip voor de weekboodschappen hebben ingeruild voor een veel frequenter patroon van inkopen, waarbij het gemiddelde bestedingsbedrag lager ligt. Shoppers komen vaker in gemakswinkels, die veel meer in maaltijdmomenten voorzien. Vaak kopen ze er dan ook voor individuele consumptie: de omzet van ontbijtproducten voor consumptie onderweg, bijvoorbeeld, is bij Waitrose dit jaar met 10 procent gestegen.

 

“We hebben gezien dat de Britten veel zuiniger zijn geworden”, zegt Price. “Dat komt waarschijnlijk door de recessie en het is gedrag waar ze aan vasthouden. Maar aan de andere kant blijven ze nieuwsgierig naar nieuwe culinaire producten, en houden ze van goed en gezond eten. Als innovatieve foodretailer zijn we voortdurend gericht op voedingtrends, zodat we producten kunnen creëren die precies aansluiten op de behoeften.”

 

Inspiratie voor Albert Heijn

Het lijkt op de dit jaar ingezette tendens bij Albert Heijn om, via veel snellere en meer verrassende trajecten van productontwikkeling bij AH to go, uiteindelijk ook het assortiment in de wijkwinkels van Albert Heijn in Nederland en België van nieuwe impulsen te voorzien. Want de shoppers in de Lage Landen wijken wat koopgedrag betreft helemaal niet zoveel af van de klanten die in de Britse supermarkten elke dag weer hun boodschappen doen.

 

De financiële feiten stellen Price alvast in het gelijk: de 330 Waitrose-winkels – waaronder 55 gemakswinkels – hebben in het jongste kwartaal, dat eindigde op 13 oktober 2014, opnieuw een veel hogere omzetgroei geboekt (een plus van 6,8 procent) dan de vier grote retailers. En dat in een markt die gemiddeld een omzetgroei van slechts 0,7 procent realiseert.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN