RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven King JouetMaxi Toys
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Maxi Toys verdwijnt dan toch

icon
Vrije tijd19 oktober, 2023
aureliefrance / Shutterstock.com

De winkels van Maxi Toys worden (dan toch) King Jouet. De Franse groep, die de winkels in 2020 overnam, investeert tien miljoen euro in de naamswijziging en nieuwe voorraden.

Naar Zwitsers voorbeeld

In 2020 nam King Jouet het kwakkelende Maxi Toys in België over voor 2,5 miljoen euro. Oorspronkelijk zou de merknaam blijven bestaan, maar daar komt nu toch verandering in: de Franse eigenaar pompt nog eens 1,7 miljoen euro in de merkverandering (70.000 à 80.000 euro per vestiging) en voorziet 6,5 tot 8,5 miljoen euro cashflow voor een jaar lang nieuwe voorraden.

King Jouet erkent dat “elke markt zijn specifieke kenmerken heeft en het merk nog niet erg bekend is in België”, maar verkiest toch de slagkracht van de internationale groepsnaam. In Zwitserland is het gelukt om de naam te veranderen, dus moet dat ook in België kunnen, redeneert de groep. Naast de 22 verkooppunten in België nam de groep in 2020 ook 95 winkels over in Frankrijk en in 2021 zes in Zwitserland.

Mid- en high-end

De positionering wordt anders dan die van Maxi Toys: er komt een onlineplatform en de keten mikt op internationale merken en mid– en high-end producten. De medewerkers horen bovendien te adviseren en echte dienstverlening aan te bieden. “Concreet wil de King Jouet-groep de overgenomen winkels wapenen met kennis en vaardigheden, dankzij teams die zich lokaal kunnen aanpassen”, zegt algemeen directeur Philippe Gueydon.

Zo streeft King Jouet naar een jaarlijkse omzetgroei tussen 5 en 10%. In de komende drie jaar wil de formule bovendien één of twee nieuwe winkels per jaar openen om het marktaandeel te vergroten. Eén nieuwe opening is al voorzien in 2024.

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd15 mei, 2025
    A.S.Adventure ontwikkelt nieuw stadswinkelconcept

    A.S.Adventure werkt aan een nieuw winkelconcept, dat afgestemd is op de noden van de stadsbezoeker. De eerste city store van de retailer zal dit najaar de deuren openen in de Steenstraat in Brugge.

  • icon
    Vrije tijd13 mei, 2025
    Decathlon opent hardloopwinkel in Bordeaux

    Op 14 mei opent Decathlon in Bordeaux voor het eerst een winkel die volledig gewijd is aan hardlopen. Die sport wordt immers steeds populairder.

  • icon
    Vrije tijd5 mei, 2025
    Bax Music maakt doorstart met oud-directeur

    Oprichter en voormalig directeur Jochanan Bax neemt in samenwerking met een investeerder de failliete muziekwinkelketen Bax Music over om een doorstart te maken met 80% van de medewerkers.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN