RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven HelloFresh
  • Onderwerpen duurzaamheidRechtszaak
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Uitstoot-afkopers afgestraft: HelloFresh mag zich niet langer “klimaatneutraal” noemen

icon
Food20 oktober, 2023

HelloFresh mag niet meer claimen dat het ’s werelds eerste klimaatneutrale maaltijdbox is. Dat heeft een Duitse rechter bepaald, in een zaak die ook verstrekkende gevolgen kan hebben voor andere bedrijven die hun uitstoot “compenseren”.

Geen bewijzen

Heel wat bedrijven die zich klimaatneutraal noemen of daarnaartoe streven, verkleinen hun voetafdruk door hun koolstofuitstoot kunstmatig te compenseren. Dat doen ze door “emissiekredieten” te kopen, bijvoorbeeld door geld te geven aan bosbouwprojecten in Afrika. De CO2 die de bomen daar opvangen, wordt in mindering gebracht om zo tot “nuluitstoot” te komen.

Tegen die courante praktijk spande de milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) verschillende rechtszaken aan, onder andere tegen bedrijven als Netto, Danone en HelloFresh. De organisatie noemt het misleidend en vals, een redenering die de arrondissementsrechtbank van Berlijn nu heeft gevolgd in het geval van HelloFresh.

HelloFresh mag van de rechter niet langer beweren dat het klimaatneutraal is, omdat het bedrijf onvoldoende kon aantonen dat de gekochte ‘carbon credits’ het geclaimde succes hebben. Volgens de rechtbank moeten bedrijven nauwkeuriger uitzoeken of de certificaten die ze kopen ook echt doen wat ze beloven. De maaltijdboxleverancier kocht tot nu toe emissiekredieten van het Keniaanse bosbeschermingsproject Kasigau Corridor, dat nochtans een “Verified Carbon Standard”-certificaat heeft.

Dubieuze projecten

“Steeds meer rechtbanken bevestigen het: het compenseren van CO2-uitstoot geeft niet het recht om producten, diensten of zelfs hele bedrijven ‘klimaatneutraal’ te noemen. Dit geldt des te meer als de koolstofkredieten afkomstig zijn van dubieuze projecten en zijn verworven via een volledig ongereguleerde koolstofmarkt zonder uniforme normen”, reageert Jürgen Resch van DUH tevreden tegenover marketingblad W&V.

HelloFresh riskeert boetes van 250.000 euro of zelfs zes maanden gevangenisstraf als het nog beweert klimaatneutraal te zijn. Hetzelfde geldt voor de claim dat het bedrijf zijn directe koolstofuitstoot 100% compenseert. HelloFresh had ondertussen zelf al wel beslist geen klimaatgerelateerde claims meer te doen. Het bedrijf overweegt ook zijn emissiecompensatie op lange termijn af te bouwen. De budgetten zouden dan kunnen gaan naar alternatieve projecten in natuurbehoud en milieubescherming.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN