RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgen kopen vandaag meeste diensten online

icon
Algemeen26 oktober, 2023
Shutterstock

Alle Belgen samen kochten in de eerste helft van 2023 voor 7,9 miljard euro online. Dat is een nieuw record, maar het is louter te danken aan de dienstensector: de online verkoop van producten stagneert.

83 miljoen aankopen

E-commerce heeft in België een nieuw record bereikt, met dank aan een groei van 9,4% ten opzichte van vorig jaar. Nochtans bleef het aantal verkochte producten stabiel, maar de groei zit in de verkoop van diensten: al 59% van alle service-aankopen gebeurden online. Diensten waren zo goed voor vier miljard euro aan online omzet, 20% meer dan een jaar eerder. In totaal hebben consumenten volgens BeCommerce 83 miljoen aankopen gedaan via Belgische webshops.

De sterkst groeiende productcategorieën (in waarde) waren sport en recreatie (17,7%), gevolgd door telecom (16,9%) en huishoudtoestellen (8,8%). Ook in aantal aankopen is sport en recreatie de favoriete categorie (20,35%), gevolgd door huis- en tuinproducten (15,4%) en media en entertainment (9,9%). Maar de diensten steken daar met kop en schouders bovenuit: Belgen kochten 35% meer tickets voor het openbaar vervoer online en zelfs 43% meer verzekeringen.

Nachtelijke shoppers

Voor het eerst shoppen Belgen het vaakst online via de smartphone (88%), tegenover 81% via de computer. Nochtans winkelen ze liefst thuis (98%), tijdens de werkweek (85%) en ’s avonds (68%). 17% van jongeren tussen 18-24 jaar en volwassenen tussen 35-44 jaar blijken ook ’s nachts te shoppen.

“We hebben ook voor het eerst onderzocht hoe Belgische consumenten aan hun online shoppingtocht beginnen. Zowat een derde start de speurtocht via zoekmachines zoals Google (29%) of via gespecialiseerde webshops (28%). Opvallend is dat ook marktplaatsen zoals Bol (20%) en Amazon (18%) als startpunt worden gekozen”, vertelt Greet Dekocker van BeCommerce.

Ondertussen verkoopt 45% van de Belgische kmo’s online, bijna een derde doet dat ook via marktplaatsen. Antwerpen telt het grootste aantal webshops (19%), gevolgd door Oost-Vlaanderen (15%). Wallonië is amper goed voor 20% van alle 56.642 Belgische webshops.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Handelsoorlog noopt Procter & Gamble tot grote ontslagronde

    De komende twee jaar wil Procter & Gamble wereldwijd 7.000 jobs schrappen, of 6% van zijn totale personeelsbestand. De multinational herstructureert in een reactie op volatiel consumentengedrag en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Roblox nu ook bestemming voor onlineshoppen

    Wordt metaversumshoppen nu echt een ding? Onlinegame Roblox rolt samen met Shopify een e-commercefunctie uit, waardoor spelers nu ook fysieke producten kunnen kopen in de virtuele wereld. Rihanna’s make-upmerk Fenty toont als eerste wat kan.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Forse winstgroei voor De Bijenkorf

    In een uitdagende markt wist luxewarenhuisketen De Bijenkorf toch een omzet- en winststijging te realiseren: een sterke focus op service leidde tot een hogere conversie, terwijl de kosten daalden.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN