RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Elements
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Beperkte middelen, grote invloed: de impactkorting van outdoordistributeur Elements

icon
Mode27 oktober, 2023

Met een zogenaamde “impactkorting” wil Elements, vertegenwoordiger van onder andere Patagonia en Klean Kanteen in de Benelux, een duurzame kettingreactie in de retailsector op gang brengen: “Verantwoorde keuzes maken, ligt binnen ieders mogelijkheden.”

Duurzaamheid op tafel leggen

Retailers die specifieke inspanningen doen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen, krijgen voortaan korting bij outdoorspecialist Elements, de verdeler van pioniersmerken als Patagonia, Klean Kanteen en Care Plus in de Benelux. Concreet krijgen ze voor distributiemerken bovenop de bestaande kortingen 1% extra korting als ze voldoen aan strenge criteria rond groene energie en/of klimaatneutraliteit. 2% korting geldt voor retailers die B Corp-gecertificeerd zijn, lid zijn van ‘1% for the Planet’ of een door het Science Based Target-initiatief goedgekeurde doelstelling voor verminderde CO2-emissies kunnen voorleggen.

“Het is voor ons een manier om maatschappelijk verantwoord ondernemen op tafel te leggen bij elk gesprek dat we voeren met retailers”, zegt duurzaamheidscoördinator Nelson Coomans. “Ook al gaat het voorlopig maar om een kleine korting, iedereen praat erover, we planten het zaadje bij onze klanten. Met dit experiment willen we hen aanzetten tot nadenken over maatschappelijk verantwoord ondernemen, een richting aangeven en ze daarvoor ook belonen. We sturen een signaal uit: ik hoop dat we bijvoorbeeld enkele klanten ervan bewust maken dat niet ieder groenestroomcontract hetzelfde is, en hen ertoe aanzetten om van energieleverancier te veranderen.”

Het goede voorbeeld

Want het blijft niet enkel bij korting: de distributeur wil retailpartners begeleiden naar een meer verantwoorde bedrijfsvoering, door ze bij te staan met het meten en verbeteren van hun eigen impact. Zelf geeft Elements al een tijd het goede voorbeeld, geïnspireerd door de pioniersmerken die het bedrijf verdeelt. “We zijn lid geworden van het initiatief ‘1% for the Planet’: we doneren 1% van onze omzet aan natuur- en milieuorganisaties. Sinds dit jaar zijn we ook B Corp gecertificeerd.” Voor een KMO met twintig medewerkers zijn dat geen evidente stappen, maar de overtuiging is groot: “Onze slogan zegt het allemaal: ‘Nature is family’. We zijn een familiebedrijf en de natuur is daar een deel van.”

Elements heeft in totaal een goede 600 klanten in de Benelux, een mix van grotere retailers – zoals Yonderland, de groep boven A.S. Adventure, Juttu en Bever – en kleinere zelfstandige buitensport- en biospeciaalzaken. “Slechts 42% van onze outdoorklanten vertelt iets over maatschappelijk verantwoord ondernemen op hun website. Dat kan beter, zeker in een sector die zo’n band heeft met de natuur. We geloven dat iedereen net zoals wij bewuste keuzes kan maken voor de natuur, en daar ook baat bij kan hebben. We zijn een bescheiden KMO, maar wel met een duidelijk visie. Hoe kunnen we samen de maatschappelijke impact van de retailsector verbeteren? Die vraag willen we de wereld insturen”

Reserveer tijdig

Meer weten? Op 23 november spreekt Nelson Coomans in het voorprogramma ‘Sustainability’ op de RetailDetail Night. Dan maakt hij een eerste balans op van de klantenreacties en vertelt hij meer over de duurzame ambities en initiatieven waarmee Elements de retailsector in beweging wil brengen. Ook geëngageerde collega’s Ray & Jules, Mic Mac Minuscule en Fairtrade Belgium komen dan getuigen over verantwoord ondernemen.

Op de plenaire zitting ’s avonds spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe). Net als vorig jaar zitten de deelnemers tijdens dat plenaire programma aan ronde tafels in de prestigieuze Handelsbeurs in Antwerpen. Wie zo’n tafel voor tien personen wil boeken om collega’s en klanten of prospecten uit te nodigen, contacteert best snel kjell.bries@retaildetail.be of klikt op onderstaande link.

Bestel hier je ticket of je tafel voor de RetailDetail Night
Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group, het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN