RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Night
  • Geografie België
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel: “Wie nu nog in retail is, is een overlever”

icon
Algemeen31 oktober, 2023

Het kaf is van het koren gescheiden. Wie nu nog rechtop staat in de retailsector, staat sterk. Vlerick-docent Gino Van Ossel ziet een generatie van overlevers in de winkelstraten en een nieuwe generatie vechters die al klaarstaat. Gelukkig maar, want op de RetailDetail Night is het weer tijd voor zijn genadeloze afrekening.

“De geïntegreerde servicesupermarkt verdwijnt”

Toen Gino Van Ossel retail-CEO’s vorig jaar op de RetailDetail Night vroeg wat ze van dit jaar verwachtten, sloegen ze allemaal de nagel op de kop. Het werd een jaar van onzekerheid, een jaar van inflatie, maar ook een jaar van transformatie. “De foodsector heeft de actualiteit natuurlijk gedomineerd. Misschien nog toonaangevender dan de inflatie en de prijsstijgingen was de kwestie-Delhaize. De laatste stap is gezet in het geleidelijke verdwijnen van de geïntegreerde servicesupermarkt”, ziet Gino Van Ossel, die ook dit jaar op de RetailDetail Night weer uitpakt met zijn niets en niemand ontziende jaaroverzicht.

“We ontwaken in een nieuwe foodwereld”, zegt Van Ossel. “De verschuiving van grote supermarkten naar kleinere winkels en van eigenbeheer naar zelfstandigen is op kruissnelheid gekomen: er was Delhaize, maar evengoed Mestdagh en Match. Carrefour weet heel goed waarom het de Mestdagh-winkels niet heeft overgenomen. Ook Jumbo en Albert Heijn breiden alleen nog via franchise uit.”

Het betekent tegelijk een nieuwe consolidatie én constellatie voor het supermarktlandschap: Carrefour heeft als nummer drie nu de schaal van Aldi en Lidl samen, terwijl Ahold Delhaize vaart zal terugpakken en Colruyt zijn tweede adem heeft gevonden. En wat zal er gebeuren met de zeven resterende Cora-winkels na de implosie van Louis Delhaize? “Volgend jaar wordt heel spannend”, wrijft de marketingdocent zich al in de handen.

De sterksten blijven over

Het gebeurt niet vaak, maar in de non-food was het dan opvallend rustiger. “Voor hen was het een jaar om snel te vergeten. Het is de zoveelste keer in een paar jaar tijd dat de bredere macro-context roet in het eten gooit en alle verwachtingen onderuithaalt, van een pandemie tot twee nieuwe oorlogen”, merkt Van Ossel op. Dat het op 19 oktober (het moment van ons gesprek, nvdr.) nog 19 graden was, is de modebranche alweer een nieuwe doorn in het oog. Ook e-commerce viel terug, in lijn met de hele markt, en dan is in het Midden-Oosten nog een conflict losgebarsten dat niemand zag aankomen.

Toch viel het op het vlak van faillissementen goed mee. “De meeste ketens zijn in een fase gekomen waarin de zwakkere spelers al uit de markt zijn geduwd. Wie er nu nog is, is sterk genoeg om te overleven. De meesten vinden hun weg – al is het heel hard werken.” Zo is het vooral goed nieuws dat Inno wordt verkocht en zal Dreamland volgens Van Ossel uiteindelijk ook beter af zijn in de nieuwe thuishaven.

Het kriebelt om te vernieuwen

Er is zelfs echte vernieuwingsdrang in de Belgische retail. “Op de uitreiking van de Mercuriusprijs zag je het duidelijk. Niet alleen heeft België met de drones van Ikea een wereldprimeur te pakken, drie van de tien laureaten komen van buiten de retail. Recht van de schoolbanken in het geval van Jacob’s Conceptstore, maar ook uit andere sectoren bij SKM (ook op de RetailDetail Night) en Mr. Georges. Retail oefent dus nog aantrekking uit!”

De innovatie gaat in twee richtingen: technologie en automatisering worden niet alleen gebruikt om op kosten te besparen, maar ook om service te bieden aan de klant. Naarmate de retail automatiseert, vermindert het klantencontact maar wordt dat klantencontact wel net belangrijker. Van Marcke Lab is zo’n voorbeeld, aldus Gino Van Ossel: “Van Marcke was (bewust verleden tijd) een traditioneel bedrijf in een heel traditionele sector, maar kijk hoe ze zich nu voorbereiden op een hybride toekomst. Net zoals Carrefour die inzet op ‘quick commerce’ met Takeaway.com.”

Van Ossel is daarom hoopvol voor de toekomst. “Wie er nu nog is, is goed en bewust bezig. Het heeft even geduurd voor Belgische merken en retailers er echt mee aan de slag zijn gegaan, maar nu vinden ze stilaan ook hun weg naar artificiële intelligentie (dank u wel, ChatGPT) en retailmedia. Volgend jaar kijk ik er naar uit om daar de eerste vruchten van te proeven.”

Op de RetailDetail Night op 23 november bestijgen naast Gino Van Ossel nog Marit van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO Hubo) en vele anderen het podium.

Klik hier om je plaats te reserveren
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN