RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten verwachten kleine piek in kerstomzet

icon
Algemeen26 november, 2014

Traditioneel assortiment

In week 51 en 52 zullen met name traditionele assortimentsgroepen, zoals wild, kerstbrood, ijsdesserts en banket (oliebollen) het goed doen. “Supermarkten brengen een groeiend aanbod semi-kant-en-klare en kant-en-klare wildproducten. Een dergelijk aanbod verlaagt de drempel tot aankoop, want wild blijft voor veel consumenten lastig te bereiden”, vertelt Joop Holla.

 

Afgelopen kerst ging bijna één op de vier huishoudens uit eten. Eén op de zes huishoudens dineerde vorig jaar met kerst bij familie of kennissen. Naar verwachting zal de trend van het buitenshuis eten tijdens de kerstdagen dit jaar doorzetten.

 

Laagdrempelige luxe is trend

”We zien dat het uit eten gaan zowel bij familie als in restaurants weer toeneemt. Het traditionele komt met kerst telkens naar voren”, constateert Holla: “het gourmetten blijft populair. Daarnaast zet de luxetrend door: Lidl besteedt steeds meer aandacht aan luxeproducten en brengt dat assortiment niet alleen rond kerst, maar de hele maand december onder de aandacht”.

 

Ook de belangstelling voor koken lijkt een trend: “Het is ‘in’ om, met wat hulp, zelf luxueus te koken. Daarbij blijven aspecten als verantwoorde voeding belangrijk voor de consument. Groenten krijgen meer aandacht als onderdeel van de maaltijd, dat zal ook met kerst een rol spelen.”

 

Kerstbomen en cadeautjes blijven

Een ruime meerderheid van 61% van de Nederlanders vindt winkelopening op eerste kerstdag een slechte zaak. “Vorig jaar deed nog geen 1% van de huishoudens inkopen op eerste kerstdag. Dit waren voornamelijk eenpersoonshuishoudens”, aldus Holla.

 

73% van de Nederlandse huishoudens zette vorig jaar overigens een kerstboom in huis. Bij 28% was dat een echte kerstboom, bij 47% ging het om een kunstkerstboom (2% van de Nederlandse gezinnen had zowel een echte als een kunstboom in huis).

 

Vorig jaar vierde ook 48% van de huishoudens Sinterklaas met cadeaus. Hier tegenover staat 36% van de huishoudens die Kerstmis met cadeaus heeft gevierd.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen25 augustus, 2025
    Wibra trekt operationeel directeur aan

    Vanaf 1 september versterkt Wibra haar directieteam met de benoeming van Rogier Wijnhoven als operationeel directeur. Als COO wordt hij eindverantwoordelijke voor IT en later ook voor de logistieke organisatie.

  • icon
    Algemeen20 augustus, 2025
    Hoe Noz, opkoper van de Casa-voorraden, wereldleider in voorraadopruiming wil worden

    Noz kocht al voorraden van failliete ketens als Casa, Esprit en Habitat op, maar ziet het in de toekomst grootser. De Franse verkoper van restpartijen gaat voor wereldleiderschap en wil dé outletpartner van merken worden.

  • icon
    Algemeen20 augustus, 2025
    Deze eisen stellen Gen Z en jonge millennials aan e-commerce

    De toekomst van e-commerce ligt in handen van Gen Z en jonge millennials (18-35 jaar). Tegen 2030 zal Gen Z naar schatting goed zijn voor bijna een vijfde van de wereldwijde consumentenuitgaven. Toch dreigt hun ontevredenheid over bezorging de groei te ondermijnen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen4 augustus, 2025
    JD.com boost Europese expansie met nieuwe naam voor Ochama
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Met eerste non-foodwinkel gaat Lidl de strijd aan met Action en TEDi
  • icon
    Mode6 augustus, 2025
    Duitse modeketen Closed vraagt faillissement aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN