RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven SKM
  • Onderwerpen RetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dominique Somers (SKM) : “SKM maakt zich klaar voor een nieuwe verjongingsfase!”

icon
Mode3 november, 2023
Dominique Somers, SKM

Een geslaagde make-over leverde SKM dit jaar al meer dan vijfduizend nieuwe klanten op. Nu plant de retailer een verjongingsoperatie om ook de doelgroep tussen 25 en 45 beter aan te spreken: “We willen nog meer verschillende stijlen kunnen aanbieden, zodat het hele gezin maar één winkel nodig heeft om te shoppen.”

Vijfduizend nieuwe klanten

Met een ingrijpende remodeling die begin dit jaar werd afgerond, zijn Dominique Somers en haar man Steven De Hertogh erin geslaagd om het icoon SKM weer nieuw leven in te blazen. “We zijn de grootste boetiek van het land: een boetiek van 5000 m², dat vind je nergens anders in België. We hebben onze unieke klantenreis versterkt door nog sterker in te zetten op diensten. Een try-out-fit service bijvoorbeeld: klanten beantwoorden vooraf een vragenlijst in de app, SKM legt gepersonaliseerde outfits klaar”, zegt Somers.

De resultaten spreken voor zich, met dit jaar een omzetgroei van 11% vergeleken met vorig jaar – wat al een boerenjaar was. “We hebben de afgelopen vijf maanden meer dan vijfduizend nieuwe klanten geregistreerd in onze database. We gaan nu verder innoveren, om de klantengroep van de 25-plussers beter aan te spreken.”

Nieuwe verjongingsfase

SKM biedt al heel wat merken aan voor 25-plussers, maar de rode draad ontbreekt er: “We onderzoeken nu wat die klanten bezighoudt en hoe we voor hen nieuwe diensten kunnen ontwikkelen, nieuwe stijlen kunnen aanbieden. Daar zien we groot potentieel.” Ook deze afdeling krijgt daarom volgend jaar een complete make-over: tegen winter 2024 moet het project rond zijn.

Om deze doelgroep beter aan te spreken, gaat SKM het merkenportfolio herzien en inzetten op verschillende soorten stijlen: “We maken tabula rasa op deze afdeling. De focus zal sterk liggen op combinaties van verschillende stijlen en merken, én verschillende prijscategorieën. Waarom zou je geen duurdere trendy broek kunnen combineren met een goedkoper trendy T-shirt? Daarmee zijn we vandaag uniek! Vaak moeten klanten vandaag verschillende winkels bezoeken vooraleer ze verschillende stijlen en prijscategorieën kunnen ontdekken. Bij SKM vind je alles onder één dak!”

Verschillende stijlen aanbieden

“Het is vaak moeilijk om de merken mee te krijgen in dit verhaal”, betreurt Somers. Een gebrek aan strategische visie, vindt ze: “Premiummerken willen soms niet in dezelfde winkel liggen naast een fastfashionmerk. Ze zijn bang voor hun imago. Maar klanten zijn op zoek naar een stijl, niet alleen naar een specifiek merk. Wij willen hen die verschillende stijlen en prijscategorieën aanbieden. Dat je in één winkel dat volledige pakket kan vinden, is één van onze sterktes. Dankzij onze succesvolle vernieuwingen van de afgelopen jaren begrijpen merken nu meer en meer onze visie en zijn ze nu wel meer bereid om te praten.”

Hoe SKM haar verjongingsoperatie verderzet, daarover vertelt Dominique Somers meer in het voorprogramma ‘GameChangers’ op de RetailDetail Night, het eindejaarsevent voor de retailsector op 23 november. Daar treden ook sprekers aan van Spullenhulp / Les Petits Riens, X2O en Hybrid. Op de plenaire zitting ’s avonds spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe).

Net als vorig jaar zitten de deelnemers aan ronde tafels in de prestigieuze Handelsbeurs in Antwerpen. Wie zo’n tafel voor tien personen wil boeken om collega’s en klanten of prospecten uit te nodigen, contacteert best snel kjell.bries@retaildetail.be of klikt op onderstaande link.

Bestel hier je ticket of je tafel voor de RetailDetail Night
Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

  • icon
    Mode14 mei, 2025
    Hackers stelen klantgegevens Dior

    Dior is het jongste slachtoffer in een reeks van cyberaanvallen op retailers. Op 7 mei ontdekte het modehuis dat een ongeautoriseerde externe partij toegang had gekregen tot een klantendatabase in China.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN