Spadel blijft investeren: na de verpakkingsvrije frisdrankautomaten van Dripl en de (gefaalde) drankenbezorger Andy stapt de watergroep nu in The Mocktail Club.
Bereik vergroten
De Belgische start-up The Mocktail Club maakt alcoholvrije cocktails (mocktails) op basis van natuurlijke, caloriearme ingrediënten. De drankjes worden nu al verdeeld bij Colruyt en Delhaize, evenals in een twintigtal sterrenrestaurants, een groot aantal gastronomische restaurants en gespecialiseerde verkooppunten.
De investering moet The Mocktail Club helpen om de ontwikkeling in de Benelux te versnellen en de aanwezigheid in supermarkten en restaurants verder te vergroten. “Vandaag zijn we vooral bekend in Vlaanderen, maar we willen onze aanwezigheid in Franstalig België en Nederland versterken, alvorens de distributie naar andere Europese landen uit te breiden”, zegt medeoprichter Kaat Claessens. “De komende maanden en jaren willen we de beschikbaarheid van onze mocktails in supermarkten uitbreiden en ook in meer restaurants aanwezig zijn.”
Samen in de alcoholvervangers
De samenwerking wil wel meer zijn dan alleen een financiële investering: het is de bedoeling dat beide bedrijven samen groeien in de snelgroeiende markt voor niet-alcoholische cocktails en alcoholvervangers. Volgens een recente studie zal de wereldwijde markt voor alcoholvrije gebruiksklare dranken de komende twee jaar telkens met 14% groeien, tipt Spadel.
Sinds 2019, toen Claessens samen met haar zus Marie begon met he Mocktail Club, is het volume al vertienvoudigd en verkocht het bedrijf in totaal meer dan 430.000 flessen. Met het durfkapitaalfonds The Source wil Spadel innovatieve start-ups in de drankensector financieel en strategisch ondersteunen. De investeringsronde waaraan The Source deelnam, werd ook ondersteund door de familie Jan Haspeslagh en Gil Dumarey.