RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Henkel blijft steunen op hogere prijzen

icon
Schoonheid/verzorging9 november, 2023

Henkel verhoogt zijn vooruitzichten voor 2023: de consumentenmerken vertoonden een sterke organische omzetgroei, al is dat nog steeds volledig te danken aan de prijsverhogingen.

Besparingen voor op schema

Henkel klokte vorig kwartaal af op 5,4 miljard euro groepsomzet, goed voor een organische groei zonder wisselkoerseffecten van 2,8%. De groei is te danken aan de consumentenmerken van de groep, die een autonome omzetgroei van 6,2% optekenden. De lijmafdeling trappelt ter plaatse (+0,8%), maar deed met Critica wel een belangrijke overname.

Voor Henkel is de groei een opsteker, want vorig jaar voerde de groep in zijn afdeling Consumer Brands nog een ingrijpende reorganisatie door. Nu kondigt het bedrijf trots aan dat meer dan 80% van de bedoelde besparingen al tegen eind 2023 bereikt zullen zijn. Vooral de segmenten Hair (o.a. Schwarzkopf) en Laundry & Home Care (Persil e.a.) drijven vandaag de groei aan.

Volumes zakken nog

Toch gaat achter de cijfers een complexere realiteit schuil. Ondanks een duidelijke verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal, bleef het verkochte volume dalen. Binnen de consumentenmerken stegen de prijzen gemiddeld met bijna 12%, terwijl de volumes met 5,7% terugvielen. Zeker in Europa bleef de groei daardoor beperkt.

Nominaal was de groepsomzet zelfs 9% lager dan vorig jaar, maar dat is voornamelijk het gevolg van de terugtrekking uit Rusland en de negatieve wisselkoerseffecten die zwaar doorwogen. CEO Carsten Knobel verhoogt van de weeromstuit de verwachtingen voor het hele boekjaar en rekent nu op 3,5 tot 4,5% meer omzet in 2023.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging17 juni, 2025
    Beautymarkt in transitie: “geen industrie zonder innovatie”

    Beautyshoppers willen waar voor hun geld: in een markt waar luxe terrein verliest en onlinespelers opkomen, vereist beauty een nieuwe benadering. Het tijdperk van “meer is beter” maakt plaats voor “meer is niet genoeg”.

  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen

    De coöperatieve apotheekgroep Multipharma wist in 2024 mooi te groeien, nog los van de overname van de Goed-apotheken. Toch halveerde de nettowinst door aanzienlijke investeringen, onder meer in IT en innovatie.

  • icon
    Schoonheid/verzorging5 juni, 2025
    Nederlandse optiekketen EyeCare doet overname in België

    De Nederlandse optiekgroep EyeCare neemt zeven Belgische winkels van Vision Over Sight over. Hiermee groeit de keten uit tot meer dan 160 vestigingen in beide landen.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN