RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie
In dit artikel
  • Bedrijven Salesforce
  • Onderwerpen RetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Meer personalisatie, snellere service en minder kosten: waarom retailers de generatieve AI-sneltrein niet mogen missen

icon
Algemeen10 november, 2023
Steven Hofmans, Salesforce

Gaat generatieve AI in retail bepalend zijn voor de komende eindejaarsperiode? Dat de technologie de verkoop zal beïnvloeden, hoeft ons na het afgelopen jaar niet te verbazen. Om aan de groeiende verwachtingen van klanten te blijven voldoen, mag je als retailer niet langs de zijlijn blijven toekijken.

Wie niet in actie schiet, valt uit de boot

Hoewel artificiële intelligentie natuurlijk niet nieuw is voor de retailsector, gebruikten bedrijven de technologie tot hiertoe vooral in het kader van voorspellingen. Wat is het risico dat een klant zal afhaken? Of hoe groot is de kans dat iemand een product gaat kopen? Intussen hebben heel wat retailers ook het potentieel van generatieve AI verkend. Toch tasten ze vaak nog in het duister en weten ze niet hoe de technologie hun business en processen kan versterken, zegt Steven Hofmans, Retail Solution Advisor bij Salesforce.

Eén ding lijkt zeker: als retailer moet je op korte termijn aan de slag met generatieve AI. Aan de ene kant omdat automatisatie en generatieve AI onmiskenbare voordelen bieden en je kosten zelfs met 30 tot 40% kunnen verminderen, aan de andere kant omdat de concurrentie niet blijft stilzitten en je algauw een zware achterstand dreigt op te lopen als zij erin slagen om hun marges met generatieve AI te vergroten. Geld dat ze bovendien opnieuw kunnen investeren in hun klantenservice.

Beter inspelen op klantverwachtingen

Eigenlijk kan je de trend wel vergelijken met de opmars van e-commerce. In de Benelux hebben Bol(.com) en Coolblue destijds een nieuwe standaard gevestigd met supersnelle levering en service. Het was een gemiste kans voor iedereen die er toen niet in meeging. Nu dreigt hetzelfde scenario met generatieve AI. Voor retail is dit een unieke opportuniteit om beter in te spelen op de verwachtingen van klanten. Uit het meest recente State of the Connected Customer-rapport van Salesforce blijkt onder meer dat 56% van die klanten meer personalisatie verwacht, en dat 74% een snellere service wil. Laat dit nu net twee uitdagingen zijn waar generatieve AI bedrijven perfect in kan ondersteunen …

Wat moet je als retailer dan doen om snel de vruchten te plukken van generatieve AI? Steven Hofmans heeft vier starterstips voor retailers, vier stappen die essentieel zijn voor een geslaagde implementatie. Op de RetailDetail Night, op 23 november in Antwerpen, deelt hij zijn tips in het voorprogramma Gamechangers, waar ook Hybrid, X2O, SKM en Les Petits Riens aantreden.

Tijdens het feestelijke avondprogramma spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe). Bestel snel je tickets via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn plekje op de RetailDetail Night op 23 november
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN