RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Mic Mac Minuscule
  • Onderwerpen duurzaamheidInterviewRetailDetail Night
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jona Mukabalisa (Mic Mac Minuscule): “Twee derde van de babyspullen wordt niet hergebruikt”

icon
Schoonheid/verzorging13 november, 2023

Goede ideeën ontstaan vaak uit eigen nood. Zo verging het ook Jona Mukabalisa en Gert Linthout, bij de geboorte van hun kindje. Ze vroegen familie en vrienden geen nieuwe spullen te geven, maar “die geefreflex zit zo ingebakken”. Konden ze het jonge ouders dan niet makkelijker maken met een tweedehandsgeboortelijst?

6.500 euro aan babyspullen

Behalve zoonlief was zo ook Mic Mac Minuscule geboren. “De voetafdruk van een tweedehandsgeboortelijst is 90% lager, terwijl de gezinnen ook geld uitsparen. Gemiddeld geven Belgen 6500 euro uit aan nieuwe babyspullen voor een eerste kindje, vaak voor dingen die je nog geen halfjaar lang gebruikt. Bij ons betaal je maar iets meer dan de helft”, vertelt Mukabalisa. Op de RetailDetail Night deelt ze het verhaal van een start-up als geen ander.

“Twee derde van de babyspullen wordt uiteindelijk weggegooid, terwijl die nog perfect een tweede, derde of zoveelste leven kunnen krijgen. De redenen waarom ouders voor een tweedehandsgeboortelijst kiezen is meestal duurzaamheid, maar ook het financiële aspect speelt uiteraard een rol. Al betaal je natuurlijk ook voor het gemak van onze service, zelf alles tweedehands bij elkaar zoeken zal altijd goedkoper zijn. Bovendien vragen we 10% van het prijsverschil met nieuw te schenken aan een goed doel.”

Mic Mac Marriage

Een netwerk van lokale zelfstandigen, de Mic Mac Madammen (al zijn Meneren evengoed welkom), werkt in een personalshopper-logica: zij geven ouders eerlijk advies bij het samenstellen van hun geboortelijst en gaan dan op zoek naar de tweedehandse producten. Ze vinden ze in kringloopwinkels en rommelmarkten, maar gezinnen kunnen ook hun babyspullen verkopen. De Madammen controleren alles, frissen ze op en verzamelen de spulletjes tot de ouders in spe alles komen ophalen. Ook komt alles op een online geboortelijst zodat vrienden en familie makkelijk een tweedehands cadeautje kunnen geven.

Ondertussen zijn er 25 Mic Mac Madammen in Vlaanderen en Brussel: dat is naar eigen zeggen bijna evenveel geografische dekking als marktleider Dreambaby. Het groeipotentieel zit dus niet meer zozeer in geografische expansie: Mukabalisa denkt dan eerder aan andere momenten in het leven, zoals pakweg een Mic Mac Marriage of het gezin blijven meevolgen na de geboorte. Het ambitieuze bedrijf bekijkt daarenboven ook andere landen en regio’s.

“Disruptie komt van buitenaf”

Ambitie is belangrijk als je impact wil hebben, en daarvan wil Mic Mac Minuscule er zo veel mogelijk hebben op de babymarkt. Mukabalisa ziet ook potentieel bij de producenten, die op circulaire ontwerpen en circulaire modellen kunnen overschakelen. “Het moet en kan echt anders. Maar zolang het model erop gericht blijft om te produceren en dan te verkopen, zal er in wezen niks veranderen.”

Mukabalisa gelooft daarom dat het voor de traditionele retailers veel moeilijker is om zelf echt het verschil kunnen maken in tweedehands. De marges voor tweedehands zijn bijzonder dun, dus blijft de motivatie en de verleiding om nieuw te verkopen groot. Opvallend is inderdaad dat Dreambaby quasi tegelijkertijd met een tweedehandsdienst startte als Mic Mac Minuscule, maar die bestaat vandaag al niet meer. “Disruptie komt altijd van buitenaf.”

Uit eerste hand leren van bedrijven als Mic Mac Minuscule, Ray & Jules, SKM en vele anderen?

Kom dan zeker naar de RetailDetail Night op 23 november 2023.
Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2025
    Voeding helpt Holland & Barrett aan groei met dubbele cijfers

    Voor het tweede jaar op rij groeit Holland & Barrett met dubbele cijfers. De retailer dankt die mooie prestatie aan investeringen in digitalisering, winkels en het aanbod huismerken, met name in voeding.

  • icon
    Schoonheid/verzorging15 mei, 2025
    Minder shoppers bij Douglas

    Als gevolg van de wereldwijde economische en politieke onzekerheden lijdt Douglas onder dalende bezoeken in de winkels en online. De retailer neemt maatregelen en verwacht een herstel van de premium beautymarkt.

  • icon
    Schoonheid/verzorging14 mei, 2025
    Parafarmacieketen Medi-Market van start in Nederland

    De Belgische apotheek- en drogisterijketen Medi-Market zet een nieuwe stap in haar Europese expansie: op 21 mei opent de keten haar eerste Nederlandse winkel in Maastricht.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN