RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen innovatieRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe AI chatbots naar een hoger niveau tilt

icon
Algemeen17 november, 2023
Shutterstock.com

Dank zij generatieve artificiële intelligentie zijn chatbots steeds beter in staat om menselijke conversaties te voeren met klanten. Hoog tijd voor retailers om ook met AI aan de slag te gaan en zo de conversie te verhogen.

Conversatie en conversie

Wanneer klanten op zoek gaan naar je merk of je producten, of wanneer ze specifieke vragen hebben, dan kan er veel mislopen doordat de informatie op verschillende kanalen door elkaar loopt: denk aan de website, verschillende applicaties, url’s, Q&A’s, live agents, chatbots… “We merken dat er veel inefficiëntie is”, zegt account executive Max Goudsmet van CM.com, marktleider in de Benelux op het vlak van AI driven conversational software.

“Conversation is the next big interface”, daar is hij van overtuigd: “Wij zijn een van de grootste Meta business partners in Europa. Via kanalen als Facebook, Messenger, Instagram en Whatsapp, bieden wij onze klanten conversational commerce naar hun eindklanten. Op een vlotte en efficiënte manier kunnen consumenten niet alleen een antwoord krijgen op hun vragen, maar daarna ook gewoon een product online kopen. Conversie bovenop de communicatie, dus.”

Een beschermde omgeving

Retailers die de conversatie nog sterker willen automatiseren, kunnen een door generatieve AI aangedreven chatbot van de laatste generatie inzetten. Dat kan vrij eenvoudig met de Conversational AI Cloud van CM.com: een platform om gepersonaliseerde AI chatbots te bouwen. “Het is gelijkaardig aan ChatGPT: we gaan je eigen AI chatbot voeden met zoveel mogelijk kennis van je bedrijf, zoals productinfo, prijszetting, conversatiehistorieken tussen servicemedewerkers en klanten… Op basis van die data kan de chatbot dan pasklare antwoorden bieden aan je klanten. De juiste informatie, op een gepersonaliseerde manier.”

Het gigantische voordeel is dat je werkt in een beschermde omgeving, zegt Goudsmet: “Als je een API-koppeling maakt met ChatGPT van OpenAI, dan ga je ook je kennis en data delen met OpenAI. Dat is uiteraard niet de bedoeling. We verminderen ook de kans op fouten, door enkel de juiste informatie aan te bieden binnen die beschermde omgeving.” De chatbot gaat met andere woorden niet ‘hallucineren’: door de juiste informatie te voeden aan het juiste systeem verhoog je de kans op goede antwoorden en op conversie. Zodra de kennisbank van de chatbot is gevoed, kan je die op elk kanaal inzetten: je website, whatsapp, Messenger…

“Liever geen chatbot dan een slechte”

Eén ding is zeker, zegt Max Goudsmet: “Een slecht werkende chatbot zorgt voor een slechte klantervaring, dan lopen mensen weg. Als je niet 100% zeker bent van de kwaliteit van je chatbot, zet je die beter niet in. Liever geen chatbot dan een slecht werkende. Als ze na vijf vragen toch over moeten naar een medewerker, hebben klanten enkel het gevoel dat ze tijd hebben verloren. Als je het doet, moet je een chatbot van de laatste generatie inzetten.”

Bedrijven als Eneco, DHL Parcel en Basic Fit zijn intussen al aan de slag met die Conversational AI Cloud. Wat je als retailer kan leren uit hun ervaringen, dat komt Max Goudsmet van CM.com vertellen in het voorprogramma Trends in E-commerce en Omnichannel, op de RetailDetail Night op 23 november. Ook sprekers van Horta, US en Centric treden daar aan.

Tijdens het feestelijke avondprogramma spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe). Bestel nog snel je tickets via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn ticket voor de RetailDetail Night op 23 november
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN