RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen MarketingPublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom transactionele mails essentieel zijn voor je merkbeleving

icon
Algemeen16 november, 2023

(Publireportage) Marketeers investeren tijd en effort in het opstellen van overtuigende marketingmails. Maar transactionele mails dragen net zo veel bij aan je merkbeleving. Ontdek hoe jij ze optimaal kan inzetten en stuur gratis met de bèta release van Flexmail.

Waarom transactionele mails essentieel zijn voor je merkbeleving

Als marketing team spenderen we veel tijd aan het op punt zetten van de beste marketing campagnes. Sterke nieuwsbrieven, overtuigende promo mails, … Maar voor je klanten zijn je transactionele minstens zo belangrijk. Ondanks hoge waarde én open rates ontsnappen ze maar al te vaak aan de aandacht van de marketing afdeling.

Waarom transactionele e-mails zo belangrijk zijn

Transactionele mails zijn van onschatbare waarde voor de customer journey van jouw klanten. Deze automatisch gegenereerde berichten op basis van acties van je ontvanger zijn als de gidsen die je klanten begeleiden door hun interacties met jouw bedrijf.

Komt jouw mail met bestelbevestiging niet onmidellijk in de inbox terecht? Dan wordt je klant ongeduldig. Je merk komt onbetrouwbaar naar voren en je supportteam heeft heel wat werk om die zorgen weg te nemen. Net daar ligt de kracht van sterke transactionele e-mails. Ze creëren vertrouwen, zorgen voor heldere communicatie en hebben verbluffend hoge open rates – tot wel 7 keer hoger dan reguliere e-mails.

Transactionele mails dragen bij aan je omzet

Communiceer je helder en duidelijk? Kom je professioneel over? Volg je bestellingen en vragen zonder problemen op? Dat is wat klanten onthouden. Een goede klantenrelatie zal je uiteindelijk meer omzet opleveren. En door ook je marketingtoets aan je transactionele mails toe te voegen, kan je dat nog meer boosten.

Koppel bijvoorbeeld een promo of korting aan je welkomstmail, toon relevante andere producten bij een bestelbevestiging, deel handige how- to’s over hun net aangekochte product, … De mogelijkheden zijn eindeloos.

Het belangrijkste aspect in marketing is mensen aanspreken op het ideale moment. Dat is wat transactionele mails je absoluut helpen doen: je ontvanger bereiken wanneer hij effectief op je zit te wachten.

De juiste technische partner

Flexmail, tot nu toe gekend als een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk platform voor het versturen van marketingmails, lanceert dit najaar ook haar transactionele e-mailinfrastructuur.

Dankzij duidelijke documentatie en gescheiden infrastructuur zorgen ze voor onmiddellijke verzending van jouw tijdsgevoelige communicatie. Zo ben je zeker dat jouw mails onder de juiste omstandigheden, via een GDPR-proof platform en met de beste afleverbaarheid worden verzonden. Alle content en tracking data wordt 45 dagen voor je bijgehouden.

Gratis early access voor Beta Release

De eerste maanden kan je als eerste gratis toegang krijgen tot de bèta release. Zo verstuur jij gratis jouw mails, kan je onze infrastructuur testen, allemaal zonder aankoopverplichting.

Inschrijven voor gratis early access

Soorten transactionele mails en best practices

Bestelbevestigingen

Deze e-mail laat je klanten weten dat hun bestelling geslaagd is en vertelt wat er nu gaat gebeuren. Ze kunnen openratio’s van 70 – 90% halen en zijn dus ideaal om je klant extra vertrouwen in je merk mee te geven.

Laat de trackinglink onmiddellijk opvallen en ga voor duidelijk en vriendelijk taalgebruik. Laat je branding en persoonlijkheid goed doorlkomen en voorzie een duidelijke call to action.

Verzendbevestigingen

Dit type mails laat je klanten weten dat hun pakket er bijna aan komt. Ook hier wil je je trackinginformatie duidelijk laten terugkomen. Vertaal wat de volgende stappen zijn om zo het aantal e-mails in je proces én het aantal vragen aan je customer support team te verminderen. Herhaal ook zeker het aangekochte product.

Verkoop je gerelateerde producten? Dan kan je upselling boosten door gerelateerde producten mee in je mails op te nemen. Zo leid je je klant meteen naar de juiste pagina’s. Gezien de hoge open ratio’s van dit soort mails mag je dit soort kansen niet laten liggen.

Paswoord reset e-mails

Dit type bevestigingsmails zijn essentieel om ervoor te zorgen dat je klant altijd toegang heeft tot je portaal of product. Het is dan wel een hele functionele mail, maar dat betekent niet dat hij ook saai hoort te zijn. Ook hier wil je je branding meteen laten doorschijnen. Je klant moet namelijk meteen weten dat hij van jou komt. Daarnaast is het superbelangrijk dat dit soort mails niet in de spam belanden. Het kan ook interessant zijn dat je laat weten hoe lang de link geldig blijft.

Zet je in de plaats van je klant

Het is niet genoeg om af en toe een e-mail naar buiten te knallen. Voor een optimale merkbeleving moeten je mails relevant zijn, inspelen op de noden en ervaring van je ontvanger, en in de inbox belanden. Met Flexmail ontwerp je mails en campagnes op maat, bereik je de mensen die voor jou belangrijk zijn en leer je van de juiste resultaten.

Klaar om je transactionele mails naar een hoger niveau te tillen? Schrijf je dan in voor de gratis bèta van transactionele mail van Flexmail

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    Waarom ex-Blokkerman Witteveen vol inzet op groeiparel Miniso

    Na het faillissement van Mirage Retail Group (MRG) en Blokker bijt Michiel Witteveen, voormalig eigenaar van het concern, zich vast in de Chinese "Hema-concurrent" Miniso. Ondanks juridische obstakels, heeft hij ambitieuze uitbreidingsplannen voor de keten in Nederland.

  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    “De essentie van categoriemanagement is het wegnemen van aankoopbarrières”

    Categoriemanagement is geen hogere wiskunde: eenvoud is de essentie. “Maak het shoppers makkelijk om te kopen in de categorie. Neem alle barrières weg die een verkoop kunnen tegenhouden”, zegt expert Pascal Deckers van LD&Co.

  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa

    Amazon gaat nu ook in Europa de strijd aan met discountplatformen zoals Temu en Shein. Klanten in het Verenigd Koninkrijk krijgen als eersten toegang tot de webshop met vooral goedkope Chinese spulletjes.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN