RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven King Jouet
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

King Jouet rekent op Belgische winst vanaf 2024

icon
Vrije tijd20 november, 2023
aureliefrance / Shutterstock.com

King Jouet investeert tien miljoen euro in de transformatie van de Belgische en Luxemburgse Maxi Toys-winkels. Voor die som hoopt de speelgoedketen de krimpende markt voor te blijven en de komende drie jaar 5 à 10% te groeien.

Alle hens aan dek

King Jouet begon vorige maand marktaandeel terug te winnen, vertelt Philippe Chalmandrier, algemeen directeur voor België en Zwitserland, aan La Libre. Afgelopen zomer veranderden de Maxi Toys-winkels ook in België van naam, hoewel de merknaam bij de overname in 2020 eerst zou blijven. “Het imago was echter ernstig beschadigd geraakt”, zegt de topman, vooral door voorraadproblemen.

Zwitserland diende als proefmarkt: de zes vestigingen van Maxi Toys veranderden er als eerste van naam, gebaseerd op het Be-Lux-model. De lessen die King Jouet daar leerde, neemt de keten nu mee naar België. Zo ook een investeringsplan van tien miljoen euro: het Belgische distributiecentrum ging dicht, maar de winkels worden vernieuwd, de voorraden aangevuld en er wordt vooral veel gecommuniceerd.

“We hebben drie belangrijke communicatielijnen: papier met de catalogus, radio – om onze commerciële acties aan te kondigen – en sociale netwerken. We horen steeds meer over King Jouet op sociale netwerken”, aldus Chalmandrier. Met kerst is het alle hens aan dek – inclusief ruimere openingstijden en extra personeel – en ook Black Friday wordt belangrijk. De groep draait 50% van zijn omzet in november en december.

Budget 5% kleiner

Consumenten wachten dit jaar wel extra lang om hun inkopen te doen en geven zo’n 5% minder uit aan speelgoed. De markt krimpt bijgevolg, dus King Jouet is al blij als de omzet dit jaar stabiel blijft. De groep gaat nu voor 5 tot 10% groei over een periode van twee tot drie jaar. Dat het wemelt van de namaak en ongereguleerd speelgoed op platformen als AliExpress en Amazon, is Chalmandrier uiteraard een doorn in het oog. Europa faalt daar, vindt de topman.

In Franstalig België ziet King Jouet een serieus groeipotentieel zowel online (van 5% naar 10 à 15%) en fysiek. Sommige bestaande winkels moeten ook nog verhuizen. Aan Vlaanderen waagt King Jouet zich voorlopig niet: het is een andere markt, klinkt het. King Jouet is inderdaad enkel aanwezig in Franstalige landen: Frankrijk (en zijn overzeese gebieden), België, Luxemburg, Zwitserland en Marokko. In België draait de keten al 33 miljoen euro omzet en is break-even nabij. Vanaf 2024 rekent Chalmandrier op winst.

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd5 december, 2025
    Lot e-bikemerk Cowboy hangt af van gedupeerde crowdfunders

    De geplande overname van het Brusselse e-fietsmerk Cowboy gaat een kritieke fase in. De eindmeet zou nu in zicht zijn, maar alleen als bijna 8.000 kleine beleggers ermee akkoord gaan dat hun eigen inbreng in rook opgaat.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN