RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven JyskSofacompany
  • Onderwerpen winkelopeningen
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jysk opent flagshipstore én hoofdkantoor in Schoten

icon
Wonen22 november, 2023

Aan de Bredabaan in Schoten heeft Jysk woensdagochtend zijn grootste Belgische winkel geopend, in een nieuwbouw die ook onderdak biedt aan zusterbedrijf Sofacompany én aan het hoofdkantoor. De retailer ambieert 125 winkels in België.

Dubbel zo groot

Schoten is waar het Belgische verhaal van Jysk in 2017 begon. Die eerste winkel groeide uit tot een succesverhaal: het is in omzet de grootste winkel van de Deense interieurketen in de Benelux. Het verouderde pand barstte echter uit zijn voegen, dus toen de retailer de kans kreeg om een nieuwbouw in gebruik te nemen op de plaats van de oude Renaultgarage vlakbij, volgde de beslissing snel. Nu staat er een vlaggenschip dat twee keer zo groot is, volgens het allernieuwste Scandinavische winkelconcept.

Jysk heeft er 1400 m² winkelruimte en 600 m² magazijn. De winkel staat in verbinding met een 600 m² grote Sofacompany: die keten is eveneens onderdeel van de Lars Larsen groep. Beide moeten elkaar versterken. Onder het winkelpand bevindt zich een ruime parking, op de etage neemt de retailer zijn nieuwe hoofdkantoor in gebruik.

Potentieel voor 125 winkels

In België opende Jysk op zes jaar tijd 57 winkels. “Dat zijn er nog 65 te weinig,”, zegt country director Frank Christant, die op 125 winkels mikt. “Tijdens de coronacrisis dachten we dat we even dat we het met minder winkels konden doen, maar nu zien we dat online stabiliseert op een aandeel van 15%. We willen lokaal aanwezig zijn, tot op tien kilometer bij elke klant. We openen gemiddeld tien winkels per jaar.” Dat doet Jysk hoofdzakelijk in de periferie: “We hebben wel andere locaties getest, maar de meeste stadsconcepten bleken geen succes. In steden heb je wel passage en conversie, maar de gemiddelde besteding ligt fors lager, mensen kopen er minder matrassen en meubilair.”

Bij Jysk is alles gericht op efficiëntie. De retailer heeft één winkelconcept, met uniforme schappenplannen. Centraal staat de matrasstudio. Elke winkel heeft minstens één slaapexpert, die opleiding volgde aan de Jysk Sleep Academy. Er is wel ruimte voor lokale accenten: “Uit het globale assortiment van 12.000 artikelen kiezen wij er 4.000. Er zijn culturele verschillen. In België verkopen we boxsprings, Fransen willen heel dikke matrassen. Belgen besteden wat meer aan decoratie dan Nederlanders, dus geven we die categorie wat meer ruimte.”

“Bij Jysk kan je carrière maken”

Wat zijn de sterke punten, waarmee Jysk het verschil maakt? “Dit is een familiebedrijf. We doen alles op de lange termijn”, zegt Christant. Hij geeft twee voorbeelden. “Met de hoge inflatie hebben we in marge geïnvesteerd om de prijzen laag te houden. Dat hebben lang niet alle retailers gedaan. En toen het bedrijf een nieuw winkelconcept voorstelde, hebben we besloten om meteen álle winkels in drie jaar tijd te verbouwen. Dat is extreem.” Met de opening van Schoten hebben alle 57 Belgische winkels nu het nieuwste concept. In Nederland zijn het er nu 75 van de 100.

Een troef is het diverse assortiment: Jysk begon ooit als matrassenverkoper, daar kwamen dan al gauw dekbedden bij, meubels, tuinmeubels en decoratie. “We hebben de touch van het Scandinavisch design, dat nog altijd heel populair is. En we hebben de slagkracht op prijzen. Onze winkels zijn klein, daardoor kunnen we klanten meer aandacht geven. We investeren enorm in onze mensen: wie hier binnenkomt als verkoper of assistent-winkelmanager krijgt wel 23 dagen per jaar training. Bij Jysk kan je écht carrière maken: wij willen onze managementfuncties invullen met 90% eigen doorgroei. Ook voor ons is het knokken om mensen aan te trekken: de situatie is het moeilijkst rond steden als Antwerpen, Gent en Brussel, maar wij moeten gelukkig geen winkels sluiten door personeelstekort.”

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen14 juli, 2025
    Ikea: stadswinkels werken niet, klanten willen balletjes en vaste route

    Ikea gaat weer voor schaal en keert terug naar zijn mastodont-wortels: de woonwinkelketen zegt kleine stadswinkels vaarwel, maar gooit zijn gewicht in de strijd met prijsverlagingen om marktaandeel te veroveren.

  • icon
    Wonen9 juli, 2025
    [Interview] “Onze unieke winkelervaring biedt shoppers ademruimte” (Mikkel Grene, Søstrene Grene)

    De komende twee jaar wil Søstrene Grene groeien van 340 naar 500 winkels in Europa. De succesfactoren volgens CEO Mikkel Grene: het combineren van een zintuiglijke winkelervaring met toegankelijke prijzen.

  • icon
    Wonen7 juli, 2025
    [In Beeld] Van Marcke verkoopt dromen in innovatieve showroom

    In zijn nieuwe showroom in Aalst breekt Van Marcke met traditionele productpresentaties. De retailer legt de nadruk op inspiratie, persoonlijke begeleiding en “de realisatie van badkamerdromen”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN