RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven DreamlandToyChamp
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe ToyChamp-eigenaar Koen Nolmans Dreamland weer winstgevend wil maken

icon
Vrije tijd4 december, 2023

Eind 2024 moet Dreamland weer winst maken, zegt Koen Nolmans. De eigenaar van ToyChamp, dat 75% van de aandelen van de speelgoedketen overnam van Colruyt Group, wil sterker inzetten op beleving, schaalvergroting en data.

Hoge conversiegraad

Dreamland kampt al enkele jaren met rode cijfers: vorig jaar boekte de keten met zijn 47 Belgische winkels een verlies van 21 miljoen euro op een omzet van 298 miljoen. In april van dit jaar verkocht Colruyt Group daarom 75% van de aandelen aan ToyChamp, de speelgoedketen van de familie Nolmans met 24 winkels in Nederland en 9 in België. CEO Koen Nolmans heeft er een goed oog in: eind volgend jaar zal Dreamland weer winstgevend zijn, zegt hij aan De Tijd.

Een factor die daartoe moet bijdragen is schaalvergroting: Dreamland en ToyChamp gaan hun assortiment samen aankopen, wat scheelt op de inkoop- en de marketingkosten. Daarnaast wil Nolmans meer beleving in de winkels brengen, met animaties en demonstraties. De topman gelooft sterk in de kracht van fysieke winkel: “Wij verkopen geen producten, maar emotie. Kinderen raken onder de indruk als ze in onze winkels plots voor een gigantisch rek met Lego staan.” Daardoor bereikt ToyChamp een conversiegraad van wel 50 tot 60%, terwijl webshops tevreden mogen zijn met 2%.

In de Xtra-app

“De fysieke winkel is aan een revival bezig. De te sterke focus op onlinegroei is gestopt”, gelooft Nolmans. Webwinkels als Amazon, Bol en Zalando hebben het nu moeilijker. Volgens hem zette ook Dreamland de afgelopen jaren te sterk in op online, terwijl de winst niet volgde. Toch investeert ook ToyChamp in online: de retailer doet onder andere aan online marketing, met filmpjes op sociale media. De webwinkel moet echter vooral het merk in de kijker zetten en volk naar de winkels lokken, want dat is waar de retailer geld verdient.

Digitalisering draait voor Nolmans rond data, en daar heeft Dreamland een belangrijke troef, met het digitale Xtra-platform van Colruyt Group. Mogelijk worden Dreamland en ToyChamp samen zichtbaarder in de Xtra-app en in de Colruyt-winkels. Er komen nog meer synergiën, maar voorlopig blijven beide merken wel naast elkaar bestaan.

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

  • icon
    Vrije tijd18 november, 2025
    Amsterdam krijgt eerste Labubu-pop-up van Europa

    In de Bijenkorf opent Pop Mart zaterdag de eerste Europese pop-upwinkel voor zijn sterkmerk Labubu. Die zal tot 31 januari open blijven.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN