RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen FMCG
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Fevia vraagt minister voor de voedingsindustrie

icon
Food5 december, 2023
Shutterstock.com

De winstmarges van Belgische voedingsproducenten staan onder druk. Fevia vraagt daarom behalve steunmaatregelen voor de voedingsbedrijven ook een eigen minister.

Nog meer grensverkoop

Met verkiezingen en jaarlijkse onderhandelingen op komst, lezen ook de voedingsproducenten graag hun verlanglijstje voor. De rentabiliteit van de sector brokkelt jaar na jaar af, klaagt Fevia, en volgens de belangenvereniging daalde die in 2022 zelfs heel sterk. Waar de marges eind jaren 1990 meer dan 5% bedroegen, was dat in 2022 nog maar 2,8%.

De verkoopprijzen stegen dus minder dan de kosten. Toch merkt de sectorfederatie dat Belgische consumenten nog meer naar het buitenland trokken om daar hun boodschappen te doen. In de eerste negen maanden van dit jaar kochten Belgen voor 570 miljoen euro over de grens, wat al meer was dan over heel 2022.

Frisdrank 11% duurder

Om competitief te kunnen blijven, moeten de kosten volgens Fevia verder omlaag kunnen. De loonhandicap bedraagt in de voedingsindustrie 29%, beweert de organisatie, terwijl de taksen eveneens hoger zouden zijn. Een flesje frisdrank zou in België 11% meer kosten dan in Frankrijk door “accijnzen, btw, verpakkingsbijdragen en binnenkort ook de zwerfvuiltaks”, aldus Fevia-CEO Bart Buysse tegenover La Libre en De Tijd. Ook de energieprijzen zouden in België hoger liggen dan elders.

Er is ook een meer verrassende wens op het verlanglijstje: de voedingsfederatie vraagt de creatie van een nieuwe ministerpost, die van Minister van Industrie. Die moet dan zorgen voor een “coherent beleid met een toekomstgerichte visie” en vooral de “versnippering van bevoegdheden” en de “tegenstrijdigheden tussen de verschillende politieke niveaus” vermijden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief

    Een week nadat Lidl een groots prijsoffensief lanceerde in Duitsland, blijkt dat de concurrenten hun positie succesvol hebben weten te verdedigen. Hoe deden ze dat?

  • icon
    Food6 juni, 2025
    “Colruyt Group heeft 35% marktaandeel in bio”

    Colruyt Group is naar eigen zeggen de grootste verkoper van biologische producten in België. De retailer ziet de verkoop van bio weer aantrekken, waarbij Vlaanderen een inhaalbeweging maakt.

  • icon
    Food6 juni, 2025
    “Aldi Nord wint marktaandeel in alle landen”

    Zowel op de thuismarkt als internationaal heeft Aldi Nord een tweede adem gevonden: de omzet stijgt met dubbele cijfers en de winst breekt records. Toch blijft de discounter weer karig met concrete cijfers.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN