RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Bedrijven Farfetch
  • Onderwerpen Overname
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zuid-Koreaanse app redt Farfetch

icon
Mode19 december, 2023

De gevallen luxewebshop Farfetch wordt Zuid-Koreaans na de overname door Coupang. Zo krijgt de e-tailer niet alleen een nieuw leven, maar meteen ook toegang tot een erg rijke markt.

Slechts 1% over

Farfetch was al even in vrije val: twee jaar geleden was het bedrijf meer dan twintig miljard euro waard op de beurs, daar schoot vorige week amper nog één percent van over. Door de wereldwijde koopkrachtcrisis kan of wil de hogere middelklasse minder geld uitgeven aan buitenissige luxeproducten. Farfetch had daardoor al even nood aan vers kapitaal, maar de belangrijkste partners leken niet erg bereid om geld toe te steken.

Toch is de nieuwe eigenaar heel ambitieus: oprichter Bom Kim noemt Zuid-Korea “het land met de hoogste uitgaven per inwoner aan luxeproducten“, zo schrijft De Tijd – iets dat deelnemers aan de RetailHunt van dit jaar naar Seoul met eigen ogen hebben kunnen zien. De bij ons onbekende Koreaanse app is goed geplaatst om de kansen te kunnen inschatten: met een omzet van twintig miljard euro heeft die een voetje in heel wat sectoren van consumentenuitgaven. Ook Coupang kende recent een enorme groei: in 2021 noemde Deloitte de Koreanen “de snelst groeiende retailer ter wereld“.

Mosterd van Amazon

De weg omhoog was voor Farfetch haast even steil als die weer omlaag: toen het bedrijf in 2018 naar de beurs ging, werd het nog niet op een miljard geraamd. Snel daarna vormde echter samenwerkingen met Alibaba én de luxereuzen Richemont en François-Henri Pinault (de CEO van Kering), die allen ook instapten in het kapitaal.

Oprichter José Neves had voor zijn verkoopplatform de mosterd gehaald bij Amazon en voorzag vooral verkopers van (in dit geval erg luxueuze) goederen van data en klanten. Dat ging hem dus heel erg voor de wind, maar corona veranderde het modelandschap. Geïnspireerd door de enorme duw in de rug die e-commerce kreeg van de pandemie, gingen ook steeds meer luxemerken rechtstreeks online verkopen om het eigen imago (en de marges) in eigen handen te kunnen houden.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN