RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags jaaroverzicht
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailjaar 2023: het grote non-foodoverzicht

icon
Algemeen28 december, 2023

Inflatie, graaiflatie, krimpflatie: het was geen flaterend jaar voor de retail. Terwijl de supermarkten met de aandacht gingen lopen, bleven de andere sectoren een beetje verweesd achter. We zetten het non-foodjaar daarom nu even in de verdiende schijnwerpers.

Het jaar van de correctie

Dure groenten en franchiserende supermarkten zetten de toon in 2024. De inflatie werd na de energiepiek bijna eigenhandig door de voedingsprijzen in stand gehouden. Terwijl het berichten regende over stijgende levenskosten en koopkrachtcrises, hield de consument de vinger angstvallig op de knip. Zelfs eeuwige sterkhouder Nike en luxegrootheden zoals LVMH konden de lat niet langer hooghouden. Eerstgenoemde zwaait nu met honderden ontslagen bij wijze van nieuwjaarswens.

In 2023 gebeurde bovendien het ondenkbare: e-commerce werd van de troon gestoten, en de grote techreuzen tuimelden mee. Een normale correctie na corona, heet dat dan, maar wel eentje met gevolgen. Van Amazon kregen we dit jaar quasi alleen maar sluitingsnieuws te horen. Het lijkt erop dat de pionier van de kassaloze winkels in de fysieke winkelstraten het onderspit delft, terwijl Colruyt Group en consoorten in België in de onbemande winkel slash slimme koelkast de gedoodverfde toekomst van de kantoorkantine zien.

Hoewel de retailers ondertussen met de stijgende grondstof- en loonkosten worstelden, waren er “opmerkelijk minder faillissementen in retail”. Behalve van foodcollega’s Makro (pas officieel failliet in februari), Rayon en Andy moest de non-food afscheid nemen van onder andere Big Bazar, Scotch & Soda (gelukkig gered), VanMoof en BCC.

Het jaar van de stoelendansen

Ook over Maxi Toys viel het doek, al kon die keten uiteindelijk toch als King Jouet herrijzen. Verrassender was het nieuws dat Dreamland ToyChamp werd, terwijl Oh! Green zichzelf een nieuwe overname én een nieuwe topman cadeau deed. Pelckmans en Maxi Toys-man Alain Hellebaut meer bepaald, niet te vergissen in die volgorde.

Bij wie overeind bleef, werd inderdaad opvallend veel met stoelen gedanst. Bij Casa en Beliving (Exterioo en Juntoo) deden ze een heuse tango: Giane Van Landuyt stond in april nog zonder verpinken op het podium van het RetailDetail Congress als topvrouw van Casa, om een paar dagen later vervangen te worden door Vincent Nolf (jawel, die van Makro). Jan Ollevier zette haar later aan het hoofd van ‘zijn’ Beliving. Om maar één voorbeeldje te noemen.

Het jaar van de nieuwkomers

Tussen stakingen en managementwissels door laverend, was er gelukkig ook ruimte voor vernieuwing. De lijst nieuwkomers dit jaar is ronduit indrukwekkend, zeker voor een behoorlijk windstil jaar. Specsavers kwam en vertrok alweer, hopelijk houdt drogisterijketen Douglas het langer vol. Na een recordjaar 2023 zit die kans er gelukkig dik in. Ook de Spaanse Action-rivaal TEDi koestert grote ambities, net als platenwinkel (jazeker, alles komt terug) HMV. Wijnegem als startpunt voor je Europese verovering nemen, je moet het maar bedenken.

Wie ooit het internet gebruikt, kan er evenwel niet omheen: de grootste nieuwkomer van dit jaar is zonder twijfel Temu, met een strategie die hippe vogels als ‘love bombing’ zouden beschrijven. Voor e-commerce was het dan wel geen topjaar, de digitale innovatie gaat door. Nota bene Primark en Action openden in 2023 webshops, iets wat ze nochtans zweerden nooit te doen. Ook de platformtrend zette zich door: iedereen van Brico en Praxis, over Decathlon tot zelfs Kruidvat heeft nu een eigen marktplaats.

De digitalisering weerhield Kruidvat nochtans niet van fysieke expansie. Waar de supermarkten elkaar bleven tackelen, bouwden de non-foodies rustig aan hun winkelimperia verder. Hema vierde zelfs zijn honderdste Belgische winkel. In tijden van inflatie doen de discounters het natuurlijk goed. Niet alleen Action groeide weer als kool, dit jaar kwam Wibra als grote winnaar uit de bus. De keten kon zelfs een aantal vestigingen van de gefaalde concurrent Big Bazar meepikken.

Het jaar van de tweede adem

In alle stilte vonden ook een aantal Belgische klassiekers een tweede adem. Veritas tankt geld bij om Nederland te gaan veroveren, Gamma gaat voor groei onder nieuw bewind en e5 toverde niet één maar twee nieuwe concepten uit zijn Aalterse hoed. Ook weer van de partij: Maxi Zoo en Takko Fashion, net als de fietswinkels uiteraard. Inno kondigde apetrots een geslaagde turnaround aan, al werden de Belgen prompt daarop het slachtoffer van de verzuipende Duitsers. Den ‘Innovation’ staat in de etalage, maar sporen van kandidaten ontbreken nog. Voor mama Galeria dringt de tijd nochtans.

Of wie kent Spullenhulp nog? Les Petits Riens waagde zich aan een nieuwe oversteek naar Vlaanderen. Tweedehands is een must, dat begrepen in 2023 ook de Belgische retailers. JBC, Juttu, Bristol, AS Adventure, … allemaal sprongen ze op de gebruikte kar. Het wordt immers letterlijk van moeten: Europa zette dit jaar stevige stappen richting een groenere, circulaire consumptie. Weggooien wordt verboden, repareren van moetens. Het was ook het jaar waarin steeds meer folders en kasticketjes verdwenen, en de verfoeide dopjes aan de drankflessen verschenen.

Waar dat allemaal naartoe gaat? We ontdekten het in Seoul, waar retailers en merken erin slagen bijzonder creatief om te springen met een vergrijzende, trendgevoelige en luxeminnende klant. Hoewel we het belang veelvuldig beschreven, vielen ook AI en robotica vooral in het buitenland te beleven. In Singapore bijvoorbeeld, waar we de neusjes van de zalm zullen ontdekken op NRF Retail’s Big Show en daarbuiten.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN