RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven GfK
  • Onderwerpen Analyse
  • Personen Davy Van Raemdonck
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit wordt 2024 volgens Davy Van Raemdonck (Consumer Panel Services GfK)

icon
Food8 januari, 2024

Marketeers zullen creatiever uit de hoek moeten komen in 2024, shoppers gaan nog meer lokaal inkopen, lege rekken zijn een blijver en de impact van AI neemt ook in FMCG toe, voorspelt Davy Van Raemdonck van Consumer Panel Services GfK.

Keuzes maken

“Vorig jaar gaf ik aan dat 2023 het jaar zou worden van keuzes maken. Op een aantal vlakken is dat inderdaad ook gebleken. We zagen onder andere immers dat shoppers al dan niet gedwongen door een inflatoire context duidelijke keuzes hebben gemaakt. Die keuzes hebben geleid tot een aanhoudende druk op de volumes in de Belgische FMCG-markt. Naast de druk op de volumes was er bijkomend ook downtrading: de shopper ging op zoek naar goedkopere alternatieven. Geen verrassing dus dat het marktaandeel van huismerken afgelopen jaar verder is gegroeid en dat met de sterke nadruk die die sector legt op prijs en promo, die trend ongetwijfeld ook in 2024 verdergezet zal worden. Marketeers zullen om die reden in 2024 in mijn ogen een andere en meer creatieve koers moeten varen. Willen zij het laken terug naar zich toetrekken voor de A-merken, dan zullen ze weg moeten evolueren van prijs en promo en moeten inzetten op innovatie en creatieve communicatie.”

Inspelen op bestaande trends

“Een aantal trends zullen daarin belangrijk blijven en zullen zich blijven doorzetten: denk hierbij aan het belang van lokale producten. De energiecrisis en de oorlog in Oekraïne hebben de afhankelijkheid van Europa duidelijk blootgelegd. Ook de recente oorlog in Gaza kan er opnieuw voor zorgen dat er schaarste optreedt van enkele grondstoffen, of dat er een nieuwe golf van prijsstijgingen aankomt door een hogere logistieke kost. Shoppers worden zich hier meer en meer bewust van en zullen om die reden nog meer rekening houden met het lokale aspect in hun koopgedrag. Ook het bredere thema duurzaamheid zal in 2024 een nog belangrijkere rol gaan spelen. Jaar na jaar groeit de groep die hier bewust mee omgaat en de daad bij het woord voegt. Deze ontwikkelingen zullen marketeers nog meer dan voorheen moeten gebruiken om hun boodschap tot bij de consumenten te brengen.

Lege rekken en franchise

“Ondanks de druk op de volumes zien we ook vandaag nog steeds dat er bewust gekozen wordt voor lege rekken, door de steeds terugkerende conflictsituaties tussen retailers en fabrikanten rond de prijsnegotiaties. Naast de korte termijn impact van deze keuze is de strategische lange termijnkeuze op vlak van het businessmodel binnen retail een van de thema’s geweest het afgelopen jaar. De duidelijke keuze voor het verder uitbouwen van het franchisemodel is immers niet onopgemerkt gebleven.”

De impact van AI

“Als we het over de nabije toekomst hebben dan is mijn ogen Artificiële Intelligentie tot nu toe nog (te veel) onder de radar gebleven, en specifiek de implementatie en integratie ervan. Voor zover ik kan inschatten is de adoptie van de mogelijkheden van AI binnen FMCG nog heel beperkt gebleven. Voor 2024 verwacht ik dat veel meer bedrijven hiermee zullen gaan experimenteren en ontdekken welke mogelijkheden dit biedt. En dit op vele fronten, zoals marketing, verkoop, logistiek, productontwikkeling of HR. Wat echter ongetwijfeld minstens even hoog op de agenda zal blijven staan is de ethische discussie over hoe diep AI zijn weg kan en mag gaan vinden in de bedrijfswereld. De recente gebeurtenissen rond OpenAI hebben dit nog maar eens onderlijnd. Ik ben dus heel benieuwd wat dit zal gaan geven komend jaar.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN