RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven GfK
  • Onderwerpen Marketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Overname door YouGov “opent nieuwe wereld” voor Consumer Panel Services GfK

icon
Algemeen15 januari, 2024
Davy Van Raemdonck & Stefan Heremans, CPS GfK

Vorige week rondde de Britse marktonderzoeker YouGov de overname af van Consumer Panel Services GfK. Voorlopig verandert er weinig voor klanten, op termijn wordt de dienstverlening fors uitgebreid, zeggen Stefan Heremans en Davy Van Raemdonck.

Breder perspectief

De verkoop van het consumentenpanel is een gevolg van de in 2022 aangekondigde fusie tussen GfK en Nielsen IQ: volgens de Europese Commissie overlappen de panelactiviteiten van GfK en Nielsen IQ elkaar te veel. “Er was behoorlijk veel interesse in de markt omdat het een sterke unit is”, zegt topman Stefan Heremans van CPS GfK. “Na de eerste gesprekken met YouGov waren we overtuigd: het DNA zit hetzelfde. Het is een sterk groeibedrijf, we gaan samen investeren.”

YouGov is een ‘jongere’ speler in marktonderzoek, amper twintig jaar oud. Het bedrijf staat vooral sterk in opinieonderzoek en is de afgelopen jaren sterk gegroeid: intussen opereert het in 55 landen. Ook in België is YouGov al aanwezig met een panel, dat vanop afstand bestuurd wordt – er is geen lokaal team.

Op korte termijn verandert er voor de klanten niet veel, verzekert Heremans: “De service blijft dezelfde, met dezelfde teams. Ook de naam CPS GfK behouden we voorlopig. Maar we kunnen de dienstverlening wel gaan uitbreiden: terwijl wij altijd sterk gefocust waren op wat mensen aankopen en waarom ze het aankopen, voegt YouGov daaraan toe hoe mensen denken, waar mensen naar op zoek zijn. Ze kijken vanuit een breder spectrum naar diezelfde consument.”

Klantreis in kaart

“Dankzij de combinatie met YouGov krijgen we de mogelijkheid om een 360° zicht op de shopper in kaart te brengen”, zegt consumentenpaneldirecteur Davy Van Raemdonck. “Vandaag weten we al wie wat, waar en wanneer koopt, en waarom. Dat kunnen we verrijken met de opinies die YouGov verzamelt. Het bedrijf is ook sterk in het in kaart brengen van mediaverbruik. We gaan dus aankoopgedrag met mediagewoontes kunnen koppelen. Zo hebben we uitzicht op alle touchpoints van de klantreis.”

Het onlinepanel van YouGov betekent dan ook een aanvulling en een versterking voor het consumentenpanel dat het aankoopgedrag van 6000 gezinnen in kaart brengt. “Er gaat een nieuwe wereld open.”

CPS GfK is intussen in achttien landen actief: recent kwamen Zwitserland en Noorwegen erbij. In België heeft het panel net de transitie naar de MyScan-applicatie achter de rug. Panelleden gebruiken niet langer het traditionele scanapparaat: elk van de 6.000 gezinnen geeft nu de aankopen in via de mobiele applicatie, die de mogelijkheid biedt om bijkomende vragen te stellen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN